Ricoh przejął europejski biznes Apex, amerykańskiego dostawcy zautomatyzowanych szaf, które pozwalają m.in. na przechowywanie, udostępnianie i zarządzanie sprzętem informatycznym, odbiór zamówień w e-handlu, samoobsługowy dostęp do przekąsek i napojów i in. Tym samym stał się największym dostawcą tego typu rozwiązań w Europie.

Szef Ricoh na kontynencie, David Mills, przekonuje, że zakup jest „odpowiedzią na globalne wyzwania cyfrowej transformacji i wdrożenie hybrydowego miejsca pracy”. Nie ujawniono wartości transakcji.

Producent kontynuuje transformację od dostawcy sprzętu drukującego do dostawcy usług usług związanych z cyfryzacją, a proces ten rozpoczął się już przed pandemią.

Ricoh przejmie rozwiązania, klientów, relacje z partnerami

Co istotne, japoński koncern pozyskał nie tylko oprogramowanie i sprzęt Apexu, lecz również europejskich partnerów i klientów firmy (czyli np. takie branże jak retail, handel hurtowy, gastronomia/serwowanie posiłków, transport i logistyka, korporacje, IT). Może im teraz zaoferować całe swoje portfolio produktów i usług. Przejmie też wszystkie relacje z partnerami kanałowymi Apexu w Europie.

Ricoh uzyska bezpośrednią kontrolę nad rozwiązaniami inteligentnych szaf – od produkcji po instalację. Zgodnie z umową zawartą z Apexem przejmie pomoc techniczną dla partnerów i klientów końcowych oraz świadczenie usług w już zainstalowanych jak i nowych maszynach na rynku europejskim.

Ricoh spodziewa się rosnącego zapotrzebowania na inteligentne szafki, „zwłaszcza w związku z rozwojem e-commerce i presją na łańcuch dostaw, aby dystrybucja była bardziej efektywna” – uważa Sophie Cox, szefowa marketingu firmy w Europie.

Koncern wchodzi na spory i mocno rosnący rynek. Biznes zautomatyzowanych szaf powinien zwiększać się w dwucyfrowym tempie aż do 2030 r. – zdaniem Transparency Market Research. Przed pandemią, w 2019 r. analitycy wyceniali jego wartość ok. 670 mln dol.