48 proc. pracowników już używa generatywnej AI. To ryzyko dla firm
Tylko 16-18 proc. organizacji wprowadziło wytyczne i szkolenia, jak korzystać z AI.

Ludzie w firmach już masowo korzystają z AI, a pracodawcy ignorują związane z tym ryzyka.
Już 48 proc. ankietowanych pracowników w Europie używa generatywnej sztucznej inteligencji, z czego 18 proc. codziennie – według badania dla Ricoh. Jednak tylko 16 proc. przeszło szkolenia w tym zakresie. Jedynie 18 proc. organizacji wprowadziło zarządzanie ryzykiem.
Dane niepokoją, bo bez wytycznych dla załogi przedsiębiorcy ryzykują, że ich ludzie będą korzystać z AI niewłaściwe lub niezgodnie z prawem.
Pracownicy chcą procedur, firmy ich nie mają
W połączeniu ze szkoleniami, wdrożenie procedur pomoże używać AI w sposób przynoszący korzyści. Widzą to pracownicy – 69 proc. badanych uważa, że dzięki odpowiednim narzędziom wniosą większą wartość do organizacji. Natomiast 67 proc. twierdzi, że byłoby w stanie określić tę wartość dopiero po zapoznaniu się z korzyściami. Jakie one będą, to powinny wyjaśnić szkolenia.
„Firmy zaczynają zdawać sobie sprawę, że dzięki inteligentnym narzędziom automatyzacji mogą zmienić procesy na lepsze. Jednak pracownicy nie otrzymują wskazówek dotyczących bezpiecznego korzystania ze sztucznej inteligencji, mimo że wielu z nich używa jej na co dzień” – zauważa Nicola Downing, CEO Ricoh Europe.
Jak zaznacza, bez odpowiednich zabezpieczeń firmy mogą być narażone m.in. na łamanie praw autorskich, naruszenia przepisów i w konsekwencji utratę reputacji.
„Organizacje, które zadbają o jasne wytyczne i wyposażą zespoły w niezbędne umiejętności i narzędzia, będą w stanie maksymalnie wykorzystać zdolności technologii” – uważa CEO.
———
Badanie zostało przeprowadzone przez Opinium wśród 6 tys. pracowników z różnych krajów Europy.
Podobne aktualności
Polskie firmy niespecjalnie przejmują się konsekwencjami wdrożeń AI
Blisko 2/3 menedżerów nie wie, czy ich firma zadbała o odpowiednie procedury.
Polscy specjaliści powrócili do OpenAI. Nowa rola Microsoftu
"Jakub, Szymon, Aleksander to wyjątkowe talenty i bardzo się cieszę, że ponownie dołączyli" - twierdzi CEO OpenAI, Sam Altman.
Tylko 6 proc. firm w Polsce jest gotowych na AI
Przedsiębiorcy się śpieszą – prawie połowa twierdzi, że mają maksymalnie rok na wdrożenie strategii AI, w przeciwnym razie odczują negatywny wpływ na biznes.