Badania Ricoh pokazują znaczną różnicę opinii między szefami a podwładnymi, w postrzeganiu tego, jak firma buduje doświadczenia pracownika.

Otóż 72 proc. zarządzających jest przekonana, że procesy i systemy wdrożone w organizacji są wybierane z myślą o dobru pracowników. To zdanie podziela jednak jedynie 58 proc. z nich.

Dane jasno wskazują, że inwestycje w narzędzia, które poprawiają doświadczenia załogi w przedsiębiorstwie, nie są powszechne.

Szefowie nie przejmują się tym, czego potrzebują podwładni

Problemem jest to, że część wdrożeń jest realizowana bez zbadania dokładnych potrzeb osób, które będą z nich korzystać. Skutkuje to tym, że narzędzia, które mają wspomóc i usprawnić pracę, okazują się kompletnie nietrafione.

To nie dziwi, skoro blisko jedna trzecia (32 proc.) europejskich firm nie ma wdrożonych systemów do zarządzania projektami, 34 proc. – oprogramowania do automatyzacji, a 30 proc. nie dysponuje rozwiązaniami do spotkań hybrydowych, choć wydawałoby się, że po pandemii ma już je prawie każdy.

Tymczasem możliwości korzystania z tych narzędzi oczekują zespoły: 64 proc. badanych wskazuje, że dzięki nim ich praca przyniosłaby więcej wartości organizacji.

Jest to o tyle istotne, że 30 proc. pracowników przyznaje, że warunki wykonywania zadań oraz tzw. doświadczenie pracownika mają kluczowe znaczenie, podczas podejmowania decyzji o kontynuowaniu kariery w danej firmie.

Wielu nie wierzy w technologię

Te doświadczenia często są kiepskie, bo 36 proc. pytanych pracowników twierdzi, że nowe rozwiązania IT wprowadzane przez przedsiębiorstwo nie będą miały realnego wpływu na ich dotychczasową pracę.

Mści się brak odpowiedniego zarządzania projektami
Brak dokładnej analizy na etapie podejmowania decyzji o rozpoczęciu wdrożenia zdaniem autorów raportu będzie miał poważne konsekwencje. Nowy system nie przyczyni się do wzrostu efektywności działania i rozwoju firmy, więc trudniej będzie przyciągnąć i zatrzymać najlepszych specjalistów.

Inwestycje powinny uwzględniać potrzeby pracowników

Według Ricoh, aby wybrać dobre rozwiązania i stworzyć komfortowe warunki do pracy, zarządzający muszą wsłuchać się w głos swoich pracowników i koncentrować się na ich potrzebach, planując inwestycje. Przełoży się to na podniesienie efektywności w firmie i zadowolenia z pracy.

Niestety w wielu przypadkach decyzja o wdrożeniu nowych technologii nie jest poprzedzona dialogiem z pracownikami i dokładnym zbadaniem ich potrzeb. To rodzi frustracje po obu stronach, ponieważ firma nie zyskuje na nowym rozwiązaniu, a pracownicy nie uznają nowych narzędzi za pomocne. Aby osiągnąć sukces, zdanie pracowników powinno mieć kluczowe znaczenie w budowaniu strategii inwestycji w nowe technologie” – radzi Nicola Downing, CEO, Ricoh Europe.

——————————–

Badanie na zlecenie Ricoh zrealizował instytut badawczy Opinium wśród 6 tys. pracowników i 1,5 tys. osób decyzyjnych w firmach z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Holandii.