Przybyło klauzul niedozwolonych
W listopadzie wpisano do rejestru UOKiK 59 nowych klauzul, w tym 16 dotyczących e-handlu – informuje Trusted Shops.
Tak jak w większości przypadków w tym roku nowe zakazane zapisy odnoszą się przede wszystkim do reklamacji i zwrotu towaru. W kilku klauzulach przypomniano, że reseller nie ma prawa uzależniać uznania reklamacji od spisania protokołu szkody przez klienta, który odbiera towar zamówiony w e-sklepie (m.in. nr 5459).
W regulaminach należy także wystrzegać się formułek łączących akceptację zapisów regulaminu ze zgodą na otrzymywanie informacji handlowej (nr 5432 – czyli konsument zostaje postawiony w sytuacji, że musi zgodzić się na przesyłanie informacji, jeśli chce zaakceptować regulamin i tym samym mieć możliwość robienia zakupów w e-sklepie).
Inne dodane do rejestru UOKiK klauzule wskazują m.in. na to, że przedsiębiorca nie może unikać odpowiedzialności za funkcjonowanie poczty czy firmy kurierskiej, która dostarcza towar do klienta (za realizację zamówienia, przesłanie paczki w terminie itp.). Jeśli kurier zawali, klient ma prawo zwrócić się z roszczeniem do sprzedawcy, a nie do firmy przewozowej.
Według listy zabronionych klauzul reseller odpowiada także za błędy w opisach produktów podanych np. na stronie e-sklepu (nr 5443). Stosowanie w regulaminie paragrafów wyłączających tę odpowiedzialność jest zakazane.
Więcej informacji na stronie Trusted Shops.
Podobne aktualności
80 proc. e-sklepów nie dostosowało się do zmian w prawie
Przedsiębiorcy kupujący w e-sklepach zyskali uprawnienia konsumentów. Resellerzy muszą pilnie dostosować regulaminy do nowych przepisów.
Nabywcy oprogramowania pod parasolem, trudniejsza wymiana towaru
Sprzedawcy oprogramowania będą odpowiadać za błędy w instrukcji dla klientów - według projektu nowych przepisów. Zmienią się też zasady reklamacji.
Rewolucja w reklamacji: firmy jak konsumenci od 1 stycznia
To już przesądzone. Przedsiębiorcy będą mogli składać reklamację tak jak klienci domowi.