Polski rynek urządzeń drukujących znów pokazał silny popyt. W czerwcu br. sprzedaż w dystrybucji zwiększyła się o 4,6 proc. rok do roku, ale w ujęciu wartościowym o 17 proc. r/r, do czego przyczyniły się rosnące ceny sprzętu i zmiana miksu produktowego. Jeśli chodzi o przychody, polski rynek był jednym z czterech na 22 analizowane kraje europejskie, który wyszedł na plus w czerwcu br. – według Contextu.

Odbicie w Europie, ale wynik kwartału pod kreską

Przychody na wielofunkcyjnych modelach atramentowych (MFP) za pośrednictwem europejskich dystrybutorów wzrosły w ostatnich tygodniach minionego kwartału, ale nie na tyle, aby w II kw. 2022 r. zwiększyła się sprzedaż sprzętu w ujęciu rok do roku.

Dlaczego natąpiła poprawa

Spadek w ujęciu wartościowym złagodziły natomiast rosnące ceny oraz inny asortyment kupowanych produktów. Context odnotował wzrost zapotrzebowania na wysokiej klasy drukarki konsumenckie i urządzenia biznesowe średniej i wyższej klasy, częściowo ze względu na ponowne otwieranie biur.

Segment atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych skorzystał również z niedoboru niektórych modeli laserowych. Pozytywnie wpłynęło na sprzedaż także zmniejszanie zaległości w zamówieniach i znacznie zwiększony popyt w sektorze publicznym.

To dobra wiadomość dla kanału sprzedaży, ponieważ atramentowe urządzenia wielofunkcyjne odpowiadają za ponad 70 proc. sprzedaży pod względem wolumentów i prawie 50 proc. pod względem przychodów w Europie.

Drukarki atramentowe A4 mają ostatnio większy wpływ na przychody niż modele A3, zwłaszcza w małych firmach poszukujących wysokiej klasy urządzeń konsumenckich i biznesowych.

Odnotowano też odbicie w sprzedaży drukarek atramentowych z wkładami, zwłaszcza urządzeń wielofunkcyjnych, na większości głównych rynków europejskich.

Rynek konsumencki osiąga punkt nasycenia
W ostatnich tygodniach nastąpił dramatyczny według Contextu spadek sprzedaży drukarek klasy podstawowej w Europie. Jednak i w tym przypadku przychody spadały znacznie wolniej dzięki wzrostom cen.

Zapotrzebowanie na podstawowe drukarki biznesowe również skurczyło się, co doprowadziło do spadku przychodów o 9 proc. r/r w II kw. 2022 r.

Materiały eksploatacyjne gorzej od oczekiwań

Sprzedaż jednostkowa materiałów eksploatacyjnych również gwałtownie spadła w II kw. 2022 r. w europejskiej dystrybucji (-18 proc. r/r), przy czym znaczący wpływ miał niższy popyt na wkłady atramentowe.

Jednak przychody z materiałów zmniejszyły się wyraźnie mniej (-7 proc. r/r), ze względu na wzrost sprzedaży drogich tonerów do biznesowych drukarek laserowych.

Dane dotyczące wolumenu sprzedaży materiałów eksploatacyjnych za II kw. 2022 r. są znacznie gorsze niż oczekiwano, nawet w pesymistycznym scenariuszu” – twierdzi Antonio Talia, szef analityków biznesowych Contextu.

„Inaczej jest jeśli chodzi o sprzęt. Dane dotyczące sprzedaży jednostkowej i przychodów za II kw. br. były bardzo zbliżone do optymistycznych prognoz” – dodaje.