Połowa polskich firm robi ten kosztowny błąd
Zapytano decydentów w polskich firmach o to, jak zabierają się do cyfryzacji biznesu. Zaskakująca odpowiedź.
Wiele przedsiębiorstw niespecjalnie przejmuje się potrzebami konsumentów w nowej rzeczywistości. To kosztowna pomyłka.
Polscy przedsiębiorcy niewiele sobie robią z potrzeb klientów, ruszając z cyfryzacją biznesu – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Future.Company.
Otóż aż 49 proc. ankietowanych decydentów w firmach nie uważa, że analiza perspektywy klientów jest krokiem, od którego należy rozpocząć transformację cyfrową w ich organizacji.
Taka jest opinia wielu menedżerów w czasie, gdy pandemia rozkręciła sprzedaż internetową i znacznie zwiększyła cyfrową aktywność klientów.
Trzeba przede wszystkim zmienić organizację
Najwięcej respondentów, bo 77 proc., uznało, że transformacja cyfrowa powinna się rozpocząć od zmiany wewnątrz organizacji nastawienia ludzi, kompetencji oraz procesów, a 60 proc. rozpoczęłoby działania od całościowego mapowania obecnej sytuacji i potrzeb.
Kosztowne zaniedbywanie klientów
„Celem przedsiębiorstw jest sprzedaż produktów i usług klientom. Jeśli przedsiębiorcy nie biorą ich potrzeb pod uwagę rozpoczynając transformację cyfrową to ryzykują, że albo później będą musieli podjąć kosztowne kroki, aby to naprawić, albo z tego zrezygnować” – ostrzega Olgierd Cygan, współzałożyciel i partner w Future.Company.
Marne efekty cyfryzacji
Skoro połowa polskich firm pomija potrzeby klientów ruszając z transformacją cyfrową, to trudno się dziwić, że jej efekty są słabe – według badania jedynie 16 proc. przedsiębiorców jako zaletę transformacji widzi wzrost sprzedaży.
„Te dane mogą być odpowiedzią na pytanie, dlaczego w tak wielu przypadkach transformacja cyfrowa w polskich przedsiębiorstwach nie spełnia stawianych jej celów” – uważa Andy Woynarowski, współzałożyciel i partner w Future.Company.
Konieczna transformacja ludzi
Jak zauważono, transformacja cyfrowa to również transformacja ludzi i relacji między nimi, ale także relacji z klientami. Bez ich zrozumienia konieczna zmiana nie będzie możliwa.
„W cyfrowym świecie firmy rywalizują o klienta nie tylko ze swoją najbliższą konkurencją, ale potencjalnie z przedsiębiorstwami z całego świata. Brak rozeznania w potrzebach klientów może spowodować, że transformacja cyfrowa przyniesie efekty przeciwne do zamierzonych” – podkreśla Iza Klat, współzałożycielka i partnerka Future.Company.
Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.
Podobne aktualności
Tylko 31 proc. menedżerów z rad nadzorczych skutecznie nadzoruje ryzyka cyfryzacji
Cyberbezpieczeństwo na liście wyzwań awansowało z piątego miejsca do pierwszej trójki.
Rynek transformacji cyfrowej utrzyma mocne tempo wzrostu
Wydatki na digitalizację zwiększą się 4,5-krotnie w ciągu 7 lat, do astronomicznej kwoty ponad 3 bilionów dolarów.