W III kw. 2022 r. światowy rynek smartfonów odnotował w tym roku trzeci z rzędu spadek, tym razem o 9 proc. rok do roku, co oznacza najgorszy trzeci kwartał od 2014 r.

„Ponure perspektywy gospodarcze skłoniły konsumentów do opóźnienia zakupu sprzętu elektronicznego i priorytetowego potraktowania innych niezbędnych wydatków” – komentuje Canalys.

Prawdopodobnie te czynniki będą nadal osłabiać rynek smartfonów przez następne 6 – 9 miesięcy.

Canalys smartfony III kw. 2022

Redukcja zapasów priorytetem

„Dla większości producentów priorytetem jest zmniejszenie ryzyka gromadzenia się zapasów w związku z pogarszającym się popytem. Sprzedawcy mieli znaczne zapasy w lipcu, ale zbyt stopniowo poprawiał się od września dzięki agresywnym rabatom i promocjom” – komentuje Amber Liu, analityk Canalysa.

Strategia cenowa nowych produktów jest opracowywana ostrożnie, nawet w przypadku Apple’a, ponieważ konsumenci są obecnie bardzo wrażliwi na wszelkie podwyżki cen.

W IV kw. 2022 r. nie widać oznak poprawy popytu

Ponieważ popyt nie wykazuje oznak poprawy, gdy wchodzimy w IV kw. 2022 r. i pierwszą połowę 2023 r., producenci muszą pracować nad ostrożną prognozą produkcji z łańcuchem dostaw, jednocześnie ściśle współpracując z kanałem sprzedaży, aby ustabilizować udział w rynku” – radzi analityk Canalysa, Sanyam Chaurasia.

Zwraca uwagę, że w tegorocznym sezonie wyprzedaży konsumenci będą oczekiwać dużych rabatów i promocji oraz znacznych obniżek cen na urządzenia starszej generacji.

Spodziewa się powolnej, ale stabilnej świątecznej wyprzedaży. Czyli zakupy pociągną promocje i obniżki. Nie ma natomiast co liczyć w IV kw. br. na punkt zwrotny ożywienia popytu na smartfony.

Canalys smartfony III kw. 2022

Samsung czyści zapasy, iPhone’y odporne na kryzys

Samsung utrzymał swoją wiodącą pozycję z 22 proc. udziałem w rynku dzięki intensywnym promocjom, mającym na celu zmniejszenie zapasów w kanale sprzedaży.

Apple był jedynym producentem w pierwszej piątce, który odnotował wzrost, poprawiając swoją pozycję do 18 proc. udziału w rynku, dzięki stosunkowo odpornemu na negatywne czynniki popytowi na iPhone’y.

Xiaomi, Oppo i Vivo nadal ostrożnie podchodziły do ​​ekspansji zagranicznej, w związku z niepewną sytuacją na rodzimym rynku chińskim.

Canalys smartfony III kw. 2022 tabela