Microsoft przekroczył oczekiwania, zysk o 27 proc. w górę
Chmura i AI pomogły poprawić wyniki. Nadal natomiast widać słaby popyt konsumentów, zanurkowała sprzedaż sprzętu.
Mimo poprawy obrotów liczba licencji Office Commercial spadła o 17 proc.
Microsoft miał udany początek roku finansowego. W III kw. br. (czyli w swoim I kw. 2024) firma zwiększyła przychody o 13 proc., do 56,5 mld dol., a zysk netto o 27 proc., do 22,3 mld dol. (blisko 40 proc. rentowności netto). Bilans okazał się lepszy niż spodziewali się analitycy.
Ekscytacja AI
Do poprawy bilansu w br. istotnie przyczyniła się wysoka sprzedaż w segmencie chmurowym. Microsoft Cloud przyniósł 31,8 mld dol. obrotu, co oznacza wzrost o 23 proc. r/r.
W segmencie Inteligentnej chmury przychody wyniosły 24,3 mld dol. (+19 proc. r/r). Przychody z Azure i innych usług w chmurze zwiększyły się o 28 proc. r/r. Stało za tym m.in. większe niż oczekiwano wykorzystanie mocy obliczeniowej przez usługi AI.
Koncern donosi także o dużym zainteresowaniu nowym asystentem AI M365 Copilot.
„Jesteśmy bardzo, bardzo zadowoleni z tego, że coś zupełnie nowego cieszy się takim poziomem wykorzystania i ekscytacji” – twierdzi CEO Satya Nadella.
To dobra wiadomość dla dostawców rozwiązań, którzy zainwestowali czas i zasoby w przygotowanie klientów na generatywną sztuczną inteligencję i szukanie sposobów na zwiększenie przychodów dzięki tej technologii.
„Szybko wprowadzamy sztuczną inteligencję do każdej warstwy stosu technologii oraz do każdej roli i procesu biznesowego, aby zwiększyć produktywność naszych klientów” – zapewnia CEO.
Przychody z Dynamics 365 wzrosły o 26 proc. rok do roku, a z produktów serwerowych i usług w chmurze o 21 proc.
Więcej komercyjnych stanowisk Office 365
Segment produktywności i procesów biznesowych dał obroty wyższe o 12 proc. r/r 18,6 mld dol., dzięki wynikom lepszym niż oczekiwano na Office 365 Commercial (+17 proc. r/r) i LinkedIn.
Liczba płatnych komercyjnych stanowisk Office 365 wzrosła o 10 proc., do czego miała przyczynić m.in. oferta dla MŚP.
Jednak mimo poprawy obrotów liczba licencji Office Commercial spadła o 17 proc., co wyjaśniono przechodzeniem klientów na oferty chmurowe.
Klienci domowi wydali niewiele więcej niż w ub.r.
Nadal widać natomiast wstrzemięźliwość konsumentów w zakupach. Przychody z produktów konsumenckich Office i usług w chmurze wzrosły o 4 proc. rok do roku, mimo liczby abonentów większej o 18 proc. (76,7 mln). Windows poprawił się o 5 proc. Największy skok popytu wśród konsumentów widać na gaming (+13 proc. działu Xbox Content and Services).
Sprzęt ostro w dół
W dobrych wynikach Microsoftu jest też łyżka dziegciu. Segment urządzeń zanurkował o 22 proc. r/r.
Dobre wyniki mogła świętować mniejsza załoga niż rok temu. Po masowych zwolnieniach na początku tego roku liczba pracowników Microsoftu na koniec września br. była o ok. 7 proc. niższa niż w analogicznym okresie ub.r.
Podobne aktualności
Przetarg: 27 mln zł na subskrypcje i usługi Microsoftu
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zamawia m.in. ok. 13 tys. subskrypcji na M365.
Activision otwiera w Polsce studio gamingowe
Gamingowy koncern przejęty przez Microsoft za 69 mld dol. wszedł do Polski.