W IV kw. 2021 r. (III kw. finansowy 21/22) Lenovo po raz pierwszy przekroczyło 20 mld dol. kwartalnej sprzedaży (do kwoty 20,18 mld dol.), co oznacza sumę większą o 17 proc. niż przed rokiem.

Zysk netto poprawił się do 640 mln dol. (+62 proc.). To szósty kwartał z rzędu, gdy zysk poprawił się o ponad 50 proc., a marża zysku netto o blisko 1 pkt proc.

Firma wskazuje na „koncentrację na innowacjach i rentowności, wspieraną przez operacyjną
doskonałość”, która pomogła według Lenovo sprostać wyzwaniom związanym z dostawami w branży i zapewniła szybki wzrost i rentowność we wszystkich kluczowych grupach biznesowych i regionach geograficznych.

„Pozostajemy na ścieżce podwojenia wzrostu marży netto i inwestycji w R&D w ciągu 3 lat” – twierdzi CEO Lenovo Yuanqing Yang.

Wybrane wyniki Lenovo w IV kw. 2021 r. (III kw. finansowy 21/22)

Trwa transformacja Lenovo w kierunku rozwiązań i usług

Inwestycje w B&R wzrosły w IV kw. ub.r. o 38 proc.

Inwestycje mają wspierać transformację Lenovo w dostawcę rozwiązań i usług. Ten cel ma zostać osiągnięty poprzez rozwój technologii skoncentrowanych na architekturze pełnego stosu „Client-Edge-Cloud Network-Intelligence”.

Strategia 3S

Lenovo nadal zamierza koncentrować się na strategii 3S (Smart devices/IoT, Smart Infrastructure, Smart Verticals).

Trzy wysokomarżowe segmenty rozwiązań i usług wg Lenovo

Grupa rozwiązań i usług (SSG), które jako się rzekło mają zyskiwać na znaczeniu w biznesie Lenovo, osiągnęła wzrost przychodów w IV kw. 2021 r. o 25 proc. r/r do 1,5 mld dol. (ok. 7 proc. całej grupy). Marża operacyjna sięgnęła ponad 22 proc., prawie o 3 pkt więcej r/r.

Strategia Lenovo w biznesie SSG polega na wzroście w trzech wysokomarżowych według firmy segmentach: usługi wsparcia, usługi zarządzane, usługi projektowe.

TruScale pomógł wzrostom

W przypadku usług zarządzanych przychody wzrosły o 50 proc. rok do roku dzięki rozwiązaniu Lenovo TruScale as-a-Service. Usługi wsparcia odnotowały wzrost o 21 proc. rok do roku.

Zdaniem firmy wzrostowi w segmencie usług i rozwiązań mają sprzyjać m.in. możliwości związane z pracą zdalną, jak wsparcie, rozwiązania as-a-service oraz rozwiązania dla cyfrowego miejsca pracy. Zapowiedziano również inwestycje w TruScale as-a-service i rozwiązania chmury hybrydowej.

Biznes infrastrukturalny wreszcie z zyskiem

Historyczne osiągnięcie. Grupa infrastrukturalna (ISG) po raz pierwszy od przejęcia przez Lenovo segmentu IBM x86 w 2014 r. osiągnęła zysk operacyjny (17 mln dol., 0,9 proc. marży operacyjnej), a do tego rekordowe przychody, które wzrosły o 19 proc., do 1,9 mld dol.

Mocno przyczyniła się do tego sprzedaż do dostawców usług w chmurze (+38 proc. r/r).

7 proc. wzrostu sprzedaży w firmach

W biznesie przedsiębiorstw dynamika okazała się natomiast dużo niższa niż u dostawców chmury: duże przedsiębiorstwa oraz MŚP wydały na zakup rozwiązań infrastrukturalnych Lenovo w IV kw. 2021 r. o 7 proc. więcej niż przed rokiem.

Zapowiedziano inwestycje w szybko rozwijających się segmentach, takich jak edge computing. Infrastruktura edge osiągnęła w minionym kwartale według Lenovo „hiperwzrost”.

Strategiczne cele. Lenovo dostawcą infrastruktury full stack oraz chmury hybrydowej

Strategicznym celem Lenovo w biznesie infrastrukturalnym jest budowa zdolności do stałego rentownego wzrostu w przejściu od czysto serwerowego biznesu do dostawcy infrastruktury pełnego stosu oraz od infrastruktury on-premise do dostawcy pełnej infrastruktury chmury hybrydowej.

PC: coraz silniejszy segment premium

Grupa Intelligent Devices Group (IDG), do której należą m.in. komputery, tablety, smartfony, monitory, osiągnęła spory wzrost przychodów – o 16 proc., do 17,6 mld dol., mimo wysokiej bazy z ub.r.

Jeszcze bardziej poprawiła się rentowność – zysk zwiększył się o 21 proc., do 1,4 mld dol., a marża operacyjna urosła do 7,7 proc. z 7,4 proc. w ub.r.

Widać wyraźnie wyższy popyt (a do tego rosną ceny) na modele premium i sprzęt gamingowy. Przychody ze stacji roboczych zwiększyły się o 40 proc., a z PC do gier o 27 proc.

Prawie podwoiła się sprzedaż urządzeń do współpracy (+96 proc.).

Sprzedaż smartfonów była wyższa o 46 proc., z tym że najbardziej w Ameryce Północnej.

Lenovo przewiduje, że rynek PC pozostanie silny i stabilny, a popyt będzie przesuwał się do segmentu biznesowego oraz do modeli premium.

Sprzedaży w biznesie urządzeń nadal powinno sprzyjać zapotrzebowanie związane z pracą hybrydową.

Gdzie będzie coraz większa sprzedaż poza PC
Rozwój 5G i inteligentnych sieci zdaniem firmy stworzy potencjał dla nowych urządzeń smart. Lenovo zapowiada ekspansję w biznesie poza PC i widzi potencjał w takich segmentach jak: komputery wbudowane/IoT, AR/VR (dzięki metaverse), smart home oraz rozwiązania do współpracy.

W biznesie IDG Lenovo zapowiada także strategiczne inwestycje w segmenty premium.