Ipsos: nastroje konsumentów najgorsze od dwóch lat
W marcu wskaźnik optymizmu konsumentów spadł o 10 punktów procentowych – takiego wyniku nie zanotowano od dwóch lat. Zmniejszyła się skłonność do zakupów.
Znaczne pogorszenie nastrojów konsumenckich stwierdzone przez Ipsos w ub. miesiącu dotyczy oceny klimatu gospodarczego (spadek o 15,5 pkt proc.) i skłonności do zakupów (zmniejszyła się o 7,14 pkt), czyli dwóch składników wskaźnika optymizmu. W marcu wynosił on 76,2 pkt w 200-stopniowej skali.
Ipsos tłumaczy pesymizm polskich konsumentów po części sytuacją na świecie – zamieszkami w krajach arabskich i trzęsieniem ziemi w Japonii. Niepokój o przyszłość wywołują także wydarzenia na krajowym podwórku – zmiany w OFE i coraz większa świadomość dziury budżetowej w finansach państwa. Bardzo pogorszyły się oceny bieżącej sytuacji gospodarczej – 56 proc. badanych stwierdziło, że w minionym roku zaszły negatywne zmiany, a 44 proc. uważa, że w najbliższych 12 miesiącach będzie jeszcze gorzej. W poprawę wierzy co dziesiąty Polak, 70 proc. jest zdania, że sprawy kraju idą w złym kierunku.
W takiej sytuacji konsumenci nie są specjalnie skłonni do wydatków, tym bardziej, że narzekają na znaczny wzrost cen w ostatnim roku (60 proc., o 17 pkt więcej niż w lutym). Co więcej 37 proc. osób sądzi, że ceny będą rosły jeszcze szybciej. Spadek skłonności do zakupów ma swoje źródło w coraz gorszych ocenach własnej sytuacji materialnej – odczuwa ją już co trzecie gospodarstwo domowe. Mniej osób niż w lutym wierzy w poprawę (spadek z 18 proc. do 12 proc.).
Badanie przeprowadzono w dniach 10-16 marca na reprezentatywnej próbie 1014 osób w wieku powyżej 15 lat.
Podobne aktualności
Polacy nie chcą e-paragonów
Ponad połowa respondentów w badaniu Ipsosa jest przeciwna wprowadzeniu cyfrowych paragonów. Przedsiębiorcy muszą być gotowi na nowy system do końca przyszłego roku.
40 proc. polskich firm nie wie, jak się bronić
Wśród dużych przedsiębiorstw 40 proc. nie ma scenariusza na wypadek naruszenia bezpieczeństwa informatycznego - według badania Ipsos dla Intela.