HP wskoczyło na 1 miejsce przed Lenovo
Zmiana lidera na rynku PC w regionie EMEA.
Solidny wzrost odnotowano kolejny kwartał z rzędu.
Solidny popyt na notebooki w sektorze konsumenckim i edukacyjnym spowodował dawno nie widziany wzrost na rynku PC. W regionie EMEA w I kw. 2021 r. dostawy zwiększyły się o 44,1 proc., do 23,9 mln szt. – według IDC.
Był to czwarty z rzędu kwartał dwucyfrowego wzrostu rynku PC w regionie EMEA.
Dla porównania w IV kw. 2020 r. wzrost był 3 razy niższy (+16,6 proc.).
Konsumenci nadal kupowali na potęgę (+65,7 proc.), ale sektor komercyjny również generuje duży popyt (+30,1 proc.).
Region CEE ponad 50 proc. na plusie
W regionie Europy Środkowo-Wschodniej wzrost wyniósł 53,1 proc. r/r.
Umowy obejmujące dostawy dla edukacji zwiększyły sprzedaż w sektorze komercyjnym w krajach CEE (+33,3 proc. r/r). Do tego nadal widać silne zapotrzebowanie konsumentów (+69,1 proc. r/r). na sprzęt do pracy i rozrywki w domu. Niski poziom zapasów PC na rynku także sprzyja zwiększaniu zamówień.
Konsolidacja przyhamowała, mali korzystają
Konsolidacja rynku PC spowalnia, choć pięciu największych graczy nadal zdecydowanie dominuje. W I kw. 2021 r. mieli oni 80,5 proc. udziału w rynku PC w regionie EMEA wobec 82,4 proc. w I kw. 2020 r. Wynika z tego, że czas pandemii i większego popytu sprzyja także mniejszym producentom.
HP odzyskało pozycję lidera rynku w regionie EMEA, z 25,8 proc. udziałem (spadek o 0,6 pkt proc. r/r). Producent osiągnął znaczny wzrost dostaw – o 41,2 proc. r/r, dzięki dwucyfrowej poprawie w segmencie komercyjnym, jak i konsumenckim.
Lenovo (łącznie z Fujitsu) zajęło drugie miejsce, z wynikiem tuż za HP – 25 proc. udziału w rynku (-1,2 pkt proc. r/r). Producent wypracował solidny wzrost w segmencie konsumenckim (+61,8 proc. r/r) i komercyjnym (+27,3 proc. r/r).
W IV kw. 2020 r. numerem 1 na rynku PC w regionie EMEA było Lenovo (25,7 proc. udziału), wyprzedzając HP (23,2 proc.). Natomiast HP było nr 1 w III kw. 2020 r.
Dell utrzymał trzecią lokatę w I kw. 2021 r., z 13,9 proc. udziałem w rynku (po spadku o 2,6 proc. r/r), dzięki dwucyfrowemu wzrostowi sprzedaży w segmencie konsumenckim i komercyjnym.
Acer pozostał na czwartym miejscu, z 8,5 proc. udziałem w rynku (wzrost o 2,1 pkt proc. r /r). Silna pozycja marki w segmencie konsumenckim i edukacji zaowocowała imponującym wzrostem zarówno w segmencie komercyjnym (+71,9 proc. r/r), jak i konsumenckim (+97,1 proc. r/r).
Asus zajął 5 pozycję, z 7,3 proc. udziałem w rynku (+0,3 pkt proc. r/r). Dobre wyniki w obu segmentach zaowocowały wzrostem sprzedaży o blisko 50 proc. wobec ub.r.
Najwięksi producenci PC w regionie EMEA w I kw. 2021 r. (dane wstępne)
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.