Facebook Poland wypracował w 2019 r. 76,9 mln zł przychodów netto ze sprzedaży wobec 51,9 mln zł w 2018 r. (+48 proc.). Całość osiągnięto na usługach. W tym sprzedaż zagraniczna (Irlandia) wyniosła 27,8 mln zł, a krajowa 49,1 mln zł. Spadły przychody generowane za granicą, znacznie wzrosła sprzedaż krajowa (z 13 mln zł w 2019 r.).

W polskiej spółce 100 proc. udziałów ma Facebook Global Holdings II LLC z siedzibą w USA. W 2019 r. Facebook Poland dostarczał usługi marketingowe i wspierające sprzedaż grupy Facebook, a także działał jako odsprzedawca usług reklamowych dla wybranych polskich kontrahentów.

Tym samym spółka uzyskuje przychody z usług reklamowych, natomiast z nimi są związane bezpośrednie koszty na działalności odsprzedawcy.

Jak podaje Facebook Poland, suma przychodów brutto od reklamodawców i pozostałych jednostek osiągnęła w 2019 r. sumę 517,2 mln zł, czyli kilka razy więcej niż w 2018 r. (138,2 mln zł). Koszty sprzedaży wyniosły natomiast ponad 440 mln zł (w 2018 r.: ponad 86 mln zł).

22,5 proc. marży

Zysk na sprzedaży Facebook Poland w 2019 r. zwiększył się trzykrotnie, do 17,3 mln zł, przekładając się spory wzrost marży – do poziomu 22,5 proc. z 11 proc. w 2018 r. Zysk operacyjny polskiego oddziału giganta wzrósł blisko 4-krotnie, a zysk netto o 273 proc., do 13,6 mln zł.

Kapitał własny powiększył się o ponad 13 mln zł. Rachunek przepływów pieniężnych za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2019 wykazuje zmniejszenie stanu środków pieniężnych o kwotę blisko 8 mln zł, do 22,8 mln zł.

 

Wybrane dane finansowe Facebook Poland w 2019 r. vs. 2018 r.

Przychody brutto ze sprzedaży reklam i pozostałe: 517,2 mln zł vs. 138,2 mln zł
Koszty sprzedaży: 440,3 mln zł vs. 86,3 mln zł
Przychody netto ze sprzedaży: 76,9 mln zł vs. 51,9 mln zł
Koszty działalności operacyjnej: 59,6 mln zł vs. 46,2 mln zł
Zysk na sprzedaży: 17,3 mln zł vs. 5,7 mln zł
Zysk operacyjny: 18 mln zł vs. 4,96 mln zł
Zysk netto: 13,6 mln zł vs. 3,6 mln zł

 

165 mln zł zobowiązań

W 2019 r. wzrosły sumy należności Facebook Poland z tytułu dostaw i usług: od jednostek powiązanych do 52 mln zł wobec niecałych 36 mln zł w 2018 r., a od pozostałych jednostek: do ponad 114 mln zł wobec ponad 87 mln zł przed rokiem.

Facebook Poland miał na koniec roku ponad 137 mln zł zobowiązań krótkoterminowych wobec jednostek powiązanych, głównie z tytułu dostaw produktów i usług. Suma ta wyraźnie wzrosła wobec 2018 r. (92 mln zł). Zobowiązania wobec innych podmiotów były bliskie 28 mln zł i spadły z 47,8 mln zł w 2018 r.

Na koniec roku Facebook Poland miał 11,2 mln zł kredytu w rachunku bieżącym wobec 37 mln zł rok wcześniej. Spółka informuje, że wraz z pozostałymi jednostkami grupy Facebook jest uczestnikiem wielowalutowego porozumienia cash-poolingu, którego operatorem jest Bank Mendes Gans.

Zarząd przewiduje, że Covid-19 nie będzie miał negatywnego wpływu na zdolność spółki do kontynuacji działalności. Informuje, że po wybuchu pandemii "spółka kontynuowała działalność z ograniczonymi zakłóceniami i nadal angażowała się w wykonanie swoich podstawowych czynności".