Rynek profesjonalnego AV mocno rośnie w ostatnich latach. Jeśli chodzi o wolumeny, jest już znacznie wyżej niż w czasach przed Covid-19. W 2022 r. w porównaniu z 2019 r. urósł o 76 proc. (sell-in). Wydatki pozostają jednak poniżej poziomu sprzed pandemii, osiągając 243 mln dol. w 2022 r., wobec 246 mln dol. w 2019 r. – według Futuresource Consulting.

Wzrost sprzedaży to w dużej mierze efekt inwestycji w profesjonalne kamery PTZ, przełączniki produkcyjne i wyświetlacze pro-LED.

Przy tym zwiększyło się zapotrzebowanie na ściany wyświetlaczy Pro-LED wykorzystywane podczas widowisk e-sportowych, zarówno w formule online, jak i odbywających się z widownią.

E-sport napędzi popyt na Pro AV tym roku

Wydatki na profesjonalny sprzęt AV w e-sporcie nie osiągnęły poziomu sprzed pandemii, głównie ze względu na ograniczenie popytu na kamery i technologie audio z powodu odwołania wydarzeń na żywo.

Oczekuje się, że rynek ten podniesie się w 2023 r., wraz z powrotem imprez na arenach, napędzając popyt na nowe technologie audio, profesjonalne kamery PTZ, przełączniki, kamery systemowe, bezlusterkowce i profesjonalne kamkordery, a także na technologię wspierającą dystrybucję sygnału, oświetlenie i wyświetlacze – uważa Ben Thrussel, analityk Futuresource.

Zakłada też, że w ciągu najbliższych kilku lat będzie dużo miejsca na ulepszenie dostępnych technologii LED i przyciągnięcie inwestycji z branży e-sportowej.

Nie wszystko jednak będzie sprzedawało się lepiej. Spadek kosztów wyświetlaczy LED ograniczy popyt na LCD. Ucierpią też wydatki na sprzęt audio, z uwagi na dążenie do wykorzystania mniejszych przestrzeni podczas wydarzeń – przewiduje Futuresource Consulting.