Sprzedaż wyświetlaczy wielkoformatowych (LFD) na polskim rynku wzrosła o 32,3 proc. w I kw. 2021 r. – według danych Contextu pochodzących od dystrybutorów.

Popyt w kraju należał do najwyższych w Europie. Lepszy wynik odnotowano tylko we Włoszech (+60,3 proc.).

Niższe ceny wywindowały sprzedaż

Jak zauważa Context, spadek cen zachęcił kupujących.

Na początku I kw. 2021 r. zwiększony popyt na tańsze LFD w połączeniu z niższymi średnimi cenami pomógł w zwiększeniu sprzedaży kosztem przychodów.

Biorąc pod uwagę europejskie wyniki, sprzedaż monitorów wielkoformatowych spadła o -1 proc. rok do roku, a przychody zmniejszyły się o -6 proc.

Korelację popytu z ceną pokazują wyniki dla poszczególnych rozmiarów paneli.

Sprzedaż wyświetlaczy, których średnia cena spadła zauważalnie – z ekranami 75 i 65 cali – wzrosła na początku pierwszego kwartału, ale w międzyczasie zamówienia bardziej popularnych modeli z ekranami 55-calowymi nadal obniżały się.

Interaktywność w cenie

W 2020 r. sprzedaż LFD mocno ucierpiała z powodu lockdownów, lecz na początku I kw. 2021 r. pojawiły się oznaki ożywienia. Z drugiej strony mimo trudnego rynku (zjechał popyt na duże ekrany w miejscach publicznych), zapotrzebowanie na interaktywne wyświetlacze pozostało stosunkowo stabilne i zaczęła rosnąć w ostatnich kilku miesiącach, co z kolei jest związane ze zmianą modelu pracy w firmach.

Zakupy w dystrybucji tego rodzaju ekranów wróciły szybko do poziomu sprzed pandemii. Na początku I kw. 2021 r. sprzedaż ilościowa wyświetlaczy interaktywnych była wyższa o 37 proc. rok do roku, a przychody zwiększyły się o 12 proc. – według danych europejskich.

Pandemia przyspieszyła cyfryzację edukacji i biznesu

Wygląda na to, że pandemia przyspieszyła modernizację i cyfryzację edukacji i biznesu. Sale lekcyjne w całej Europie są wyposażane w narzędzia do współpracy, ponieważ szkoły i uniwersytety opracowują kreatywne podejścia do edukacji w ramach nauki zdalnej i hybrydowej” – komentuje Dominika Koncewicz, senior analyst w Context.

Jak zauważa, zmiany wymagają nowego sprzętu i oprogramowania dla uczniów oraz nauczycieli. Pomimo kurczących się budżetów asygnowane są środki publiczne na edukację – to kolejny czynnik większej sprzedaży ekranów LFD w tym roku.

Interaktywne tańsze nawet o 20 proc.

Spadki cen ponownie odegrały ważną rolę w pobudzeniu popytu, przy znacznych obniżkach cen wielu popularnych wyświetlaczy interaktywnych – w niektórych przypadkach są one nawet o 20 proc. tańsze niż w 2019 r.

Digital Signage potrzebny w „nowej normalności”

Analityk Contextu uważa, że wraz z luzowaniem lockdownów będzie pojawiać się więcej możliwości na rynku LFD.

„Perspektywy dla branży są pozytywne, pomimo trudnego otoczenia, co oznacza, że ​​tempo ożywienia może pozostać powolne” – przewiduje Dominika Koncewicz.

Raczej konieczność niż nowość
„Digital signage z pewnością będzie skutecznym narzędziem dla wielu restauracji, sklepów i dużych obiektów stojących przed wyzwaniami, takimi jak bezpieczna i wydajna komunikacja oraz zarządzanie ruchem w pomieszczeniach. LFD i interaktywne ekrany prawdopodobnie staną się integralną częścią przestrzeni publicznej: raczej koniecznością niż nowością. Sektor ma zatem duże szanse na pełne uzdrowienie – zwłaszcza jeśli obecne możliwości innowacji zostaną w pełni wykorzystane” – mówi Dominika Koncewicz.

Wzrost sprzedaży monitorów wielkoformatowych na największych europejskich rynkach (dane dystrybutorów)

KrajWzrost w I kw. 2021 r.* wobec I kw. 2020 r.
Włochy60,3%
Polska32,3%
Francja16%
Hiszpania8,7%
Wielka Brytania2,8%
Niemcy0,7%
Źródło: Context
*bez ostatniego tygodnia marca br.