Duże ekrany zabłysły w Polsce
Wzrost sprzedaży monitorów wielkoformatowych wyniósł aż 32 proc. w I kw. br. Zwłaszcza jeden rodzaj sprzętu ma (i będzie miał) spore wzięcie.
Lockdown w ub.r. uderzył w rynek wyświetlaczy wielkoformatowych, ale ekrany interaktywne szybko wróciły do łask i nadal są poszukiwane.
Sprzedaż wyświetlaczy wielkoformatowych (LFD) na polskim rynku wzrosła o 32,3 proc. w I kw. 2021 r. – według danych Contextu pochodzących od dystrybutorów.
Popyt w kraju należał do najwyższych w Europie. Lepszy wynik odnotowano tylko we Włoszech (+60,3 proc.).
Niższe ceny wywindowały sprzedaż
Jak zauważa Context, spadek cen zachęcił kupujących.
Na początku I kw. 2021 r. zwiększony popyt na tańsze LFD w połączeniu z niższymi średnimi cenami pomógł w zwiększeniu sprzedaży kosztem przychodów.
Biorąc pod uwagę europejskie wyniki, sprzedaż monitorów wielkoformatowych spadła o -1 proc. rok do roku, a przychody zmniejszyły się o -6 proc.
Korelację popytu z ceną pokazują wyniki dla poszczególnych rozmiarów paneli.
Sprzedaż wyświetlaczy, których średnia cena spadła zauważalnie – z ekranami 75 i 65 cali – wzrosła na początku pierwszego kwartału, ale w międzyczasie zamówienia bardziej popularnych modeli z ekranami 55-calowymi nadal obniżały się.
Interaktywność w cenie
W 2020 r. sprzedaż LFD mocno ucierpiała z powodu lockdownów, lecz na początku I kw. 2021 r. pojawiły się oznaki ożywienia. Z drugiej strony mimo trudnego rynku (zjechał popyt na duże ekrany w miejscach publicznych), zapotrzebowanie na interaktywne wyświetlacze pozostało stosunkowo stabilne i zaczęła rosnąć w ostatnich kilku miesiącach, co z kolei jest związane ze zmianą modelu pracy w firmach.
Zakupy w dystrybucji tego rodzaju ekranów wróciły szybko do poziomu sprzed pandemii. Na początku I kw. 2021 r. sprzedaż ilościowa wyświetlaczy interaktywnych była wyższa o 37 proc. rok do roku, a przychody zwiększyły się o 12 proc. – według danych europejskich.
Pandemia przyspieszyła cyfryzację edukacji i biznesu
„Wygląda na to, że pandemia przyspieszyła modernizację i cyfryzację edukacji i biznesu. Sale lekcyjne w całej Europie są wyposażane w narzędzia do współpracy, ponieważ szkoły i uniwersytety opracowują kreatywne podejścia do edukacji w ramach nauki zdalnej i hybrydowej” – komentuje Dominika Koncewicz, senior analyst w Context.
Jak zauważa, zmiany wymagają nowego sprzętu i oprogramowania dla uczniów oraz nauczycieli. Pomimo kurczących się budżetów asygnowane są środki publiczne na edukację – to kolejny czynnik większej sprzedaży ekranów LFD w tym roku.
Interaktywne tańsze nawet o 20 proc.
Spadki cen ponownie odegrały ważną rolę w pobudzeniu popytu, przy znacznych obniżkach cen wielu popularnych wyświetlaczy interaktywnych – w niektórych przypadkach są one nawet o 20 proc. tańsze niż w 2019 r.
Digital Signage potrzebny w „nowej normalności”
Analityk Contextu uważa, że wraz z luzowaniem lockdownów będzie pojawiać się więcej możliwości na rynku LFD.
„Perspektywy dla branży są pozytywne, pomimo trudnego otoczenia, co oznacza, że tempo ożywienia może pozostać powolne” – przewiduje Dominika Koncewicz.
Raczej konieczność niż nowość
„Digital signage z pewnością będzie skutecznym narzędziem dla wielu restauracji, sklepów i dużych obiektów stojących przed wyzwaniami, takimi jak bezpieczna i wydajna komunikacja oraz zarządzanie ruchem w pomieszczeniach. LFD i interaktywne ekrany prawdopodobnie staną się integralną częścią przestrzeni publicznej: raczej koniecznością niż nowością. Sektor ma zatem duże szanse na pełne uzdrowienie – zwłaszcza jeśli obecne możliwości innowacji zostaną w pełni wykorzystane” – mówi Dominika Koncewicz.
Wzrost sprzedaży monitorów wielkoformatowych na największych europejskich rynkach (dane dystrybutorów)
Kraj | Wzrost w I kw. 2021 r.* wobec I kw. 2020 r. |
Włochy | 60,3% |
Polska | 32,3% |
Francja | 16% |
Hiszpania | 8,7% |
Wielka Brytania | 2,8% |
Niemcy | 0,7% |
*bez ostatniego tygodnia marca br.
Podobne aktualności
Mali i średni resellerzy będą napędzać sprzedaż cyberbezpieczeństwa w 2024 r.
Pod koniec roku odnotowano silny wzrost w dystrybucji na dużych rynkach w Europie.
Sprzedaż w dystrybucji IT w Europie wzrośnie w 2024 roku
Pomoże zmiana władzy w Polsce. Dwie kategorie produktów mogą być liderami wzrostu - wynika z prognozy.
Top 3 inwestycji resellerów w nadchodzącym roku
Resellerzy detronizują chmurę. Cyberbezpieczeństwo stało się numerem 1.