Dark data: ukryty potencjał dla firm
Nawet 80 proc. firmowych informacji pochodzi z nieustrukturyzowanych danych.
W Polsce big data i hurtownie danych są wśród niedocenianych technologii. Z big data korzysta tylko 18 proc. firm.
Ok. 70-80 proc. informacji zgromadzonych przez firmy pochodzi z nieustrukturyzowanych danych. – według Iron Mountain. Czyli większość to tzw. dark data, wytwarzane w standardowej działalności organizacji i przechowywane, jednak niewykorzystywane do żadnych konkretnych celów. Zdaniem firmy stwarzają one dużą, niezagospodarowaną przestrzeń do optymalizacji biznesu. Jak zauważono, aby organizacja osiągnęła korzyści z cyfryzacji, nie jest konieczne najpierw wdrażanie innowacji. Największy potencjał jest ukryty w ok. 80 proc. nieuporządkowanych i niewykorzystanych danych. Szczególnie dotyczy to zdaniem Iron Mountain branży energetycznej, która generuje duże wolumeny danych specjalistycznych.
W całej gospodarce analitykę wielkich zbiorów danych wdrożyło jedynie 18 proc. badanych firm – według „Monitora Transformacji Cyfrowej 2023” KPMG. Najwięcej w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (35 proc.). Najmniej w motoryzacji (0 proc. respondentów).
W sektorze energetyki, wydobycia, usług komunalnych analitykę wielkich zbiorów danych wdrożyło 14 proc. Hurtownie danych posiada 5 proc. (wg raportu KPMG).
W opublikowanej w raporcie KPMG „Matrycy wdrożeń technologii w przedsiębiorstwach działających w Polsce” Big data i hurtownie danych znalazły się wśród niedocenianych technologii. Możliwe natomiast, że słabe wyniki wykorzystania AI (15 proc. firm) i big data w polskim biznesie poprawi popularność ChataGPT.
Podobne aktualności
65 proc. polskich firm nie mierzy efektywności wdrożeń AI
Już ponad jedna czwarta firm w Polsce wdrożyła narzędzia AI, a kolejne 30 proc. zrobi to w tym roku. Jednak większość używających tej technologii nawet nie sprawdza, czy jest ona efektywna.
Iron Mountain inwestuje 10 mln zł w centrum w Radomiu
Inwestycje w Polsce potwierdzają rosnące znaczenie lokalnego oddziału - zapewnia amerykańska firma.
12 proc. badanych firm korzysta z Big Data
"W polskich firmach nadal brakuje świadomości na temat korzyści z wykorzystania dużych zbiorów danych" - stwierdzono w raporcie.