Digitalizacja polskiego przemysłu wygrzebała się z covidowego dołka – wynika z raportu Siemensa Digi Index 2022.

Wskaźnik cyfryzacji wzrósł wyraźnie, z 1,8 pkt. w 2021 r. do 2,4 pkt. w 2022 r. w 4-punktowej skali. Określa digitalizację branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive i Food&Beverages. Rezultat poniżej 2 pkt. oznacza bardzo niski wynik.

Kończą przygotowania, biorą się za projekty

Jak twierdzą autorzy raportu, wynik ten – mimo niskiego stopnia cyfryzacji – jest bardzo pozytywnym sygnałem. Dowodzi, że większość badanych firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji. 

W br. aż 70 proc. firm produkcyjnych zadeklarowało, że inwestuje w digitalizację. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu do ub.r., kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28 proc.

Rosną budżety na inwestycje

Co więcej, blisko 40 proc. pytanych przedsiębiorstw zamierza zwiększyć budżet na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 r. takie plany miało jedynie 16 proc. Z kolei w br. blisko 35 proc. firm chce utrzymać budżet na digitalizację na dotychczasowym poziomie (68 proc. w 2021 r.).  

Po co chcą się cyfryzować

Jako najważniejsze korzyści z digitalizacji wskazano większą wydajność, oszczędności, bezpieczeństwo, poprawę jakości produktu i większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań.

Główną barierą dla digitalizacji firm okazuje się brak wsparcia finansowego (53 proc. odpowiedzi).

Mała firma – niski priorytet cyfryzacji

Z badania wynika, że cyfryzacja następuje znacznie szybciej w dużych firmach (150-249 pracowników). Mniejsze zakłady (100-149 osób) oraz przedsiębiorstwa, które działają tylko w kraju (wynik poniżej 20 proc. digitalizacji produkcji), oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w ich firmie ma raczej niski priorytet.

Jak zauważa raport, transformacja cyfrowa to integracja technologii we wszystkich obszarach biznesu i wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych do tworzenia nowych modeli biznesowych i strategii umożliwiających monetyzację danych. Jest to także zmiana kulturowa.

Zarządzanie danymi ciągnie cyfryzację, gorzej z procesami
Wskaźnik cyfryzacji sumuje wyniki z sześciu obszarów: planowanie strategiczne (2,6 pkt. w Digi Index 2022), organizacja i administracja (2,5), integracja systemów (2,6), produkcja i działania operacyjne (2,4), zarządzanie danymi (2,8), zastosowanie procesów cyfrowych (1,8).