Cyfryzacja polskiego przemysłu wskoczyła na wyższy poziom
40 proc. firm zapewnia, że zwiększy budżet na digitalizację. Jednak pieniądze okazują się największą barierą.
Wygląda na to, że w przemyśle rośnie świadomość korzyści wynikających z transformacji cyfrowej.
Digitalizacja polskiego przemysłu wygrzebała się z covidowego dołka – wynika z raportu Siemensa Digi Index 2022.
Wskaźnik cyfryzacji wzrósł wyraźnie, z 1,8 pkt. w 2021 r. do 2,4 pkt. w 2022 r. w 4-punktowej skali. Określa digitalizację branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive i Food&Beverages. Rezultat poniżej 2 pkt. oznacza bardzo niski wynik.
Kończą przygotowania, biorą się za projekty
Jak twierdzą autorzy raportu, wynik ten – mimo niskiego stopnia cyfryzacji – jest bardzo pozytywnym sygnałem. Dowodzi, że większość badanych firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji.
W br. aż 70 proc. firm produkcyjnych zadeklarowało, że inwestuje w digitalizację. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu do ub.r., kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28 proc.
Rosną budżety na inwestycje
Co więcej, blisko 40 proc. pytanych przedsiębiorstw zamierza zwiększyć budżet na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 r. takie plany miało jedynie 16 proc. Z kolei w br. blisko 35 proc. firm chce utrzymać budżet na digitalizację na dotychczasowym poziomie (68 proc. w 2021 r.).
Po co chcą się cyfryzować
Jako najważniejsze korzyści z digitalizacji wskazano większą wydajność, oszczędności, bezpieczeństwo, poprawę jakości produktu i większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Główną barierą dla digitalizacji firm okazuje się brak wsparcia finansowego (53 proc. odpowiedzi).
Mała firma – niski priorytet cyfryzacji
Z badania wynika, że cyfryzacja następuje znacznie szybciej w dużych firmach (150-249 pracowników). Mniejsze zakłady (100-149 osób) oraz przedsiębiorstwa, które działają tylko w kraju (wynik poniżej 20 proc. digitalizacji produkcji), oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w ich firmie ma raczej niski priorytet.
Jak zauważa raport, transformacja cyfrowa to integracja technologii we wszystkich obszarach biznesu i wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych do tworzenia nowych modeli biznesowych i strategii umożliwiających monetyzację danych. Jest to także zmiana kulturowa.
Zarządzanie danymi ciągnie cyfryzację, gorzej z procesami
Wskaźnik cyfryzacji sumuje wyniki z sześciu obszarów: planowanie strategiczne (2,6 pkt. w Digi Index 2022), organizacja i administracja (2,5), integracja systemów (2,6), produkcja i działania operacyjne (2,4), zarządzanie danymi (2,8), zastosowanie procesów cyfrowych (1,8).
Podobne aktualności
Rynek integratorów systemów osiągnie wartość 40 mld dol.
Zwłaszcza jedna branża nie poskąpi środków na usługi integratorów. Są jednak problemy, które hamują rozwój rynku.