Według danych Contextu wynik odnotowany w polskiej dystrybucji jest słabszy od średniej na zachodzie Europy (do której zaliczono także nasz kraj), gdzie sprzedaż kanałowa zwiększyła się średnio o 4,1 proc. w odniesieniu do I kw. ub.r. Oznacza to jednak spadek dynamiki wzrostu o blisko połowę. Na minusie były największe europejskie rynki, tj. w Niemcy (-2,9 proc.) i Wielka Brytania (-1,6 proc.). 

Kraje, gdzie obroty dystrybutorów w I kw. br. były większe niż rok wcześniej, to m.in. Włochy (13,4 proc.) i Hiszpania (16,6 proc.). Obiecująco wygląda rynek czeski, gdzie wzrost wyniósł 22,3 proc.

Według Contextu dane pokazują, że spowolnienie w dystrybucji wynika z powiązania firm kanałowych z rynkiem komputerów. W tegorocznych obrotach widoczne jest ograniczenie efektu wymiany PC z Windows XP na nowsze, co przyczyniło się do spadku sprzedaży desktopów o 4 proc. Obroty na oprogramowaniu i licencjach skurczyły się o 7 proc. Dystrybutorzy zwiększają natomiast przychody związane z centrami danych, sieciami i bezpieczeństwem (+14 proc. w I kw., na systemach sieciowych +17 proc.).

– Wielu dystrybutorów jest uzależnionych od sprzedaży komputerów, więc spadki w tym segmencie mogą ograniczać przychody i hamować wzrost – komentuje szef i założyciel Contextu, Jeremy Davies.
 
Jego zdaniem poprawę może przynieść wprowadzenie na rynek sprzętu z Windows 10. Tym niemniej w I kw. br. sprzedaż dystrybucyjna komputerów w zachodniej Europie była wyższa niż rok wcześniej, o 13,8 proc., głównie dzięki notebookom. Z mody wyszły tablety (-17,7 proc.). Widać solidny wzrost popytu na stosowane głównie w systemach Digital Signage wyświetlacze wielkoformatowe (+23 proc.). Dobrze sprzedawały się również telewizory (+39 proc.).

Jeśli chodzi o producentów, to słabszy wynik miało przede wszystkim HP. Zbyt desktopów tej marki spadł o 20,7 proc., głównie w małych i średnich firmach, przez co wzrost sprzedaży tego producenta w zachodnioeuropejskiej dystrybucji zmniejszył się z 6 proc. w I kw. 2014 r. do 1 proc. w I kw. 2015 r.

Nie tak imponujący rezultat jak przed rokiem osiągnęło Lenovo – w jego przypadku nastąpiło spowolnienie wzrostu z 45 proc. do 37 proc.

W zachodnioeuropejskim kanale dystrybucyjnym Microsoft utrzymał 4-procentowy udział, mimo spadku sprzedaży o 4 proc. (rok wcześniej +14 proc.), co jest wynikiem popularności tabletów koncernu z Redmond (+267 proc.). Zmniejszyło się natomiast zainteresowanie Windowsem i aplikacjami.

IBM odnotowało spadek na serwerach (-14 proc.), podczas gdy udział Lenovo w przypadku tych produktów w dystrybucji wzrósł z 1 proc. przed rokiem do 3,4 proc. w I kw. br.

Wzrost Apple’a zwolnił z 37 proc. do 18 proc. w I kw. br., głównie z powodu mniejszej sprzedaży tabletów w retailu, ale udział koncernu w przychodach kanale dystrybucyjnym skoczył z 11 na 12 proc.