„Widzimy ogromny rozmach w naszej działalności, ponieważ klienci chcą unowocześnić swoje przedsiębiorstwa pod kątem elastyczności i odporności” – twierdzi CEO Cisco Chuck Robbins komentując wyniki IV kw. finansowego 2021 (zakończył się w końcu lipca br.).

Otóż Cisco miało rekordowy kwartał pod względem rezerwacji produktów od ponad dekady. Wzrost wyniósł ponad 30 proc. r/r. Według CEO świadczy to o odradzającym się popycie w przedsiębiorstwach.

„Obserwujemy, jak budżety IT rosną, gdy firmy zaczynają wdrażać swoje krytyczne plany na przyszłość. jednak zdajemy sobie sprawę, że niepewność pozostaje” – komentuje Chuck Robbins.

W sumie przychody w IV kw. wzrosły o 8 proc. do 13,1 mld dol., a zysk o 14 proc., do 3 mld dol. Marża brutto nieznacznie wzrosła, do 63,6 proc. z 63,2 proc.

Problemy z łańcuchem dostaw potrwają

Mimo dużego wzrostu popytu producenta wciąż nękają problemy z łańcuchem dostaw.

„Nadal zmagamy się z wyzwaniami związanymi z niedoborem komponentów, z którymi boryka się prawie każda firma” – przyznał szef koncernu dla CRN USA.

W jego ocenie problemy z łańcuchem dostaw wpłyną na pierwszą połowę roku finansowego 2022 (czyli potrwają mniej więcej do końca stycznia 2022 r.), a niewykluczone że także na następne półrocze.

Infrastruktura jedzie do biura

Po kwartałach spadków wyraźnie odbił największy w Cisco biznes infrastrukturalny z przełącznikami i routerami. Tutaj wzrost sprzedaży w IV kw. wyniósł 13 proc. (do 7,5 mld dol.). Tym niemniej dwucyfrowy wynik odnosi się do słabego kwartału rok temu.

Więcej rozwiązań infrastrukturalnych kupowali dostawcy usług i chmury, ale też dwucyfrowy wzrost powrócił do produktów biurowych (jak Meraki, sieci bezprzewodowe).

Więcej software’u i subskrypcji w Cisco

Subskrypcje zapewniły już 81 proc. całkowitych przychodów Cisco z oprogramowania w IV kw. 2021. W sumie software przyniósł ok. 4 mld dol. sprzedaży w kwartale (o 6 proc. więcej r/r, a na subskrypcjach o 9 proc.). Ogólne przychody z subskrypcji zwiększyły się o 15 mld dol. w ciągu roku.

W segmencie bezpieczeństwa cykliczne przychody wzrosły o 13 proc. W sumie biznes ten w IV kw. zanotował jedynie niewielki plus (+1 proc.).

Co ciekawe, segment aplikacji biznesowych, w tym m.in. portfolio wideokonferencji i współpracy, spadł o 1 proc. r/r, do 1,3 mld dol. w IV kw. Jednak i tutaj cykliczne przychody z subskrypcji Webex były wyższe o 9 proc. r/r.

Rezerwacje produktów bezpieczeństwa, a także rezerwacje rozwiązań do współpracy, były znacznie wyższe niż przychody w czwartym kwartale – zapewnił CEO.

W całym roku finansowym 2021 firma Cisco odnotowało 49,8 mld dol. przychodów, co stanowi 1-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2020.