Regulacje dotyczące treści cyfrowych i kupionych online są pierwszą inicjatywą przygotowaną w ramach strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego. W przypadku produktów cyfrowych obejmują m.in. aplikacje, gry, filmy, muzykę, książki elektroniczne. Komisja Europejska chce, by poszerzyć prawo do ich zwrotu. Generalna zasada będzie taka, że jeśli cyfrowy towar okaże się wadliwy, a dostawca nie usunie problemu, klientowi przysługuje prawo do zwrotu ceny produktu. Obecnie, jeśli np. aplikacja ściągnięta online nie działa jak trzeba, użytkownik może liczyć np. na rabat na przyszły zakup.

Co więcej według projektu z Brukseli klient nie będzie musiał udowadniać, że wada cyfrowego produktu, którą zgłasza dostawcy po ponad pół roku, istniała już w chwili sprzedaży (czyli nie powstała z winy użytkownika). 

W ramach nowej inicjatywy Jednolitego Rynku Cyfrowego Komisja Europejska pochyliła się również nad prawem zwrotu zwykłych produktów (analogowych, fizycznych) kupionych online. Otóż będzie ono przysługiwać nabywcom także w razie wystąpienia niewielkiej wady, jeżeli nie da się jej usunąć lub zastąpić produktu nowym (obecnie taka zasada dotyczy istotnych wad produktu). Ponadto rzeczy używane sprzedawane online obejmie taki sam okres gwarancji jak rzeczy nowe.

Kolejna ważna sprawa dotyczy danych nabywcy. Mianowicie według KE sprzedawca nie będzie mógł ich wykorzystywać po zakończeniu umowy, o ile klient udostępnił je tylko w celu jej realizacji. Czyli nie będzie można np. wysyłać kolejnych ofert takim klientom bez ich zgody.

Podsumowując przedstawiona inicjatywa w ramach powstającego Jednolitego Rynku Cyfrowego UE pogłębia różnice między regulacjami dotyczącymi sprzedaży online i offline, w tym pierwszym przypadku zwiększając prawa nabywców wobec dostawców.

Strategia Jednolitego Rynku Cyfrowego zakłada wprowadzenie nowych regulacji, które będą takie same w całej UE. Zmiany mają umożliwić szybszy rozwój przedsiębiorstwom działającym na cyfrowym rynku i przyczynić się do wzrostu gospodarczego w krajach wspólnoty.