Bariera mentalna jest największą przeszkodą dla chmury w Polsce
AWS zamierza nadal rozwijać kanał partnerski - zapewnia dyrektor.
Obecnie celem chmury jest dostarczenie narzędzi dla użytkowników nie znających się na oprogramowaniu.
Rozwój chmury na polskim rynku najbardziej hamuje bariera mentalna – uważa Tomasz Stachlewski, Head of Technology for EMEA CEE w AWS. Według dyrektora wciąż pokutuje u nas przekonanie, że chmura to tylko serwerownia.
Z kolei jako główne motywatory skłaniające polskich klientów do korzystania z usług cloud wskazał innowacyjność oraz, co ciekawe, koszty. Wynikałoby z tego, że przekonanie iż chmura jest za droga dla polskiego użytkownika nie jest powszechne. Polscy klienci cenią ponadto możliwość szybkiego dostosowania usług chmurowych do aktualnych potrzeb i model „pay-per-use” – poinformował Tomasz Stachlewski podczas spotkania z dziennikarzami.
Jeśli chodzi o motywacje korzystania z usług chmurowych, to obserwowana przez AWS zmiana w porównaniu z poprzednimi latami, jest taka, że klienci w Polsce, głównie duże firmy, częściej traktują chmurę jako element strategii związanej z ochroną środowiska.
Polski rynek nie spowalnia
Jak ocenia Tomasz Stachlewski, pomimo spowolnienia gospodarczego na świecie na polskim rynku nie widać takich symptomów, np. w postaci ograniczenia zamówień przez klientów czy też częstszego odkładania decyzji zakupowych.
Dyrektor zapewnia, że AWS będzie nadal rozbudowywać kanał partnerski w Polsce. Firma nie podaje natomiast danych dotyczących np. liczby partnerów czy też udziału sprzedaży pośredniej w biznesie AWS w kraju.
W tym roku w Warszawie AWS uruchomił strefę lokalną, udostępniając m.in. moc obliczeniową i pamięć masową. Firma nie ujawnia natomiast liczby i charakterystyki klientów korzystających obecnie z polskiego ośrodka.
Jak zauważył Tomasz Stachlewski, do niedawna chmura była przeznaczona głównie dla użytkowników technicznych, lecz to się zmieniło i obecnie celem jest także dostarczenie narzędzi dla użytkowników nie znających się na oprogramowaniu. Przykładem są np. czatboty, nowe rozwiązania do call center, czy rozszerzona w zakresie j. polskiego usługa text-to-speech. Chmura cały czas szuka swoich nowych miejsc, dlatego rośnie gama usług – stwierdził dyrektor.
5 głównych trendów na 2023 r. według AWS
Wśród głównych trendów na 2023 r. zaprezentowanych przez Tomasza Stachlewskiego, AWS przewiduje szersze wykorzystanie technologii chmurowych w sporcie, gdzie rozwiązania AI wesprą analitykę danych.
Kolejny rosnący obszar to obliczenia przestrzenne, symulacje, „cyfrowe bliźniaki”, pomocne w pracy nad różnego rodzaju projektami (auta, drogi, domy itd.).
W br. będą większe możliwości dla dostawców chmurowych w zakresie inteligentnej energetyki. Rosnące koszty prądu spowodują w 2023 r. rozwój lokalnych miejsc wytwarzania energii odnawialnej i mikrosieci – uważa AWS. Dane z paneli słonecznych, farm wiatrowych czy energii wodnej będą przesyłane, przechowywane, monitorowane i analizowane w chmurze.
Można oczekiwać ponadto transformacji łańcuchów dostaw. Bezzałogowe floty, autonomiczne zarządzanie magazynem i symulacje to niektóre z optymalizacji. Sieci transportowe będą bazować na chmurze, dostarczając dane w czasie rzeczywistym.
AWS przewiduje też w br. dalszy rozwój własnych procesorów przez duże firmy. Motywacją są tutaj oszczędności i mniejszy wpływ na środowisko. Można spodziewać się rozwoju własnych czipów ARM do AI czy analizy danych.
Jak zapewnia dyrektor, nowe własne procesory AWS pozwalają na 60 proc. oszczędności energii w porównaniu do czipów poprzedniej generacji.
Podobne aktualności
Tomasz Starzec opuścił AWS. Podjął nowe wyzwanie
"W czerwcu kończę studia i będę dyplomowanym coachem" - zapowiada doświadczony menedżer.
AWS zwalnia w kilku zespołach
Redukcje obejmą m.in. "kilkaset ról" zespołach sprzedaży, marketingu i usług globalnych - twierdzi koncern.