Badanie przeprowadzone przez baramundi wykazało, że wdrożenie narzędzi do ujednoliconego zarządzania infrastrukturą informatyczną (Unified Endpoint Management – UEM) zwiększa wydajność pracowników IT. Jest to istotne w czasach, gdy przedsiębiorcy muszą szukać oszczędności, chcąc zwiększyć przy tym efektywność i elastyczność prowadzonych działań.

Projekty muszą być kontynuowane, a nagłe pomniejszenie zespołów nie sprzyja ich efektywności. Kluczem w tej sytuacji jest zautomatyzowanie zadań powtarzalnych, tak aby wykwalifikowani pracownicy mogli poświęcić swój czas na bardziej strategiczne zadania” – przekonuje Sebastian Wąsik, Country Manager na Polskę w baramundi software.

Przykładowo, jak podaje, w branży IT zazwyczaj jeden administrator może zaopiekować się średnio 50 użytkownikami, korzystającymi z takich urządzeń, jak laptopy i smartfony. Mowa tutaj o ich regularnym przeglądzie, aktualizowaniu oprogramowania, skanowaniu pod kątem podatności na zagrożenia i obsłudze zgłoszeń od użytkowników, a więc zadaniach kluczowych dla utrzymania bezpieczeństwa cyfrowego organizacji na ostatnim ogniwie jej działania, czyli blisko użytkowników.

Jak przekonuje szef baramundi w Polsce, dzięki wdrożeniu narzędzi UEM administrator może zaopiekować się nawet 100 użytkownikami, bez utraty jakości wykonywanej pracy.

Wskazuje też na trzy najważniejsze wyzwania, z jakimi mierzą się aktualnie organizacje i działy IT.

3 wyzwania dla IT
praca hybrydowa a bezpieczeństwo
optymalizacja kosztów, czasu pracy i ROI
cyberbezpieczeństwo shadow IT i elastyczność

Jak zauważył menedżer na spotkaniu prasowym, w tym roku na znaczeniu dla klientów zyskał temat elastyczności. Przekonuje, że praktyczną opcją, jaką daje narzędzie UEM, jest jednoczesne odciążenie helpdesków od zarzucania pytaniami przez użytkowników z jednej strony, a z drugiej danie im elastyczności poprzez self-service. Z tym że jest to elastyczność kontrolowana. Administrator przydziela użytkownikowi uprawnienia do tego, co on sam może zmieniać.

Temat oszczędności wyszedł na pierwszy plan

„W tym roku doszedł też w większej skali temat optymalizacji kosztów” – mówi szef baramundi w Polsce.

Wyjściem naprzeciw tym potrzebom jest według niego automatyzacja i niski próg wejścia – otóż proste i cykliczne zadania można automatyzować, tak aby działały w tle i administrator nie musiał się tym zajmować.

Szukając oszczędności w organizacji warto przyjrzeć się wydajności energetycznej infrastruktury IT.

„Na rynku istnieją systemy do ujednoliconego zarządzania infrastrukturą informatyczną, które analizują zużycie energii elektrycznej przez urządzenia biurowe, rejestrując ich czas pracy oraz czuwania. My swoim klientom oferujemy takie narzędzia za darmo. W przypadku zastosowania tej polityki wobec kilkuset czy kilku tysięcy punktów końcowych, w wyniku efektu skali oszczędności będą naprawdę odczuwalne” – zapewnia Sebastian Wąsik.

Zwiększone bezpieczeństwo

Badanie Cisco wykazało, że dla 96 proc. przedstawicieli kadry kierowniczej odporność na zagrożenia ma najwyższy priorytet.

„W czasach, gdy działy IT często nie mają bezpośredniego kontaktu z użytkownikiem i jego urządzeniem, organizacje muszą zaopatrzyć się w narzędzia, które pozwolą im w sposób zdalny i scentralizowany zarządzać zasobami IT, wymuszając jednakową politykę bezpieczeństwa na wszystkich urządzeniach lub dostosowując ją do konkretnych punktów końcowych” – radzi szef baramundi w Polsce.

Rynek UEM czeka szybki wzrost

Według raportu Allied Market Research „Unified Endpoint Management Market. Opportunities and Forecasts, 2021-2030”, globalny rynek UEM ma osiągnąć w 2030 roku wartość ponad 53,6 mld dol. wobec 3,4 mld dol. w 2020 r., co oznacza średni roczny wzrost na poziomie 31,7 proc. Przyczynia się do tego rozpowszechnienie wykorzystania smartfonów w pracy i urządzeń Internetu rzeczy w przedsiębiorstwach, a także rosnąca skala cyberzagrożeń i potrzeba zapewnienia zgodności z przepisami coraz większej ilości urządzeń znajdujących się w infrastrukturze firmy.