Dostawy smartfonów do Europy (z wyłączeniem Rosji) spadły o 3 proc. rok do roku do 37,8 mln sztuk w IV kw. 2023 r. – ustalił Canalys.

Apple powrócił na pozycję nr 1 w rankingu po 7 kwartałach za Samsungiem, odnotowując wzrost o 1 proc.

Drugie miejsce zajął Samsung, którego sprzedaż zmniejszyła się o 12 proc. Był jednak największym dostawcą w podsumowaniu całego 2023 roku.

Xiaomi spadło o 10 proc., ale było na plusie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Poza pierwszą trójką, krajobraz producentów zmienił się drastycznie w 2023 r., a silny wzrost kilku wybranych vendorów zrównoważył ogólny spadek rynku” – komentuje Brandon Gurney, analityk ds. badań w Canalysie.

Motorola była najszybciej rosnącą marką w 2023 r., a Honor po raz pierwszy znalazł się w Top 5 w Europie.

Sprzęt z najwyższej półki ma wzięcie

Smartfony klasy high-end zdobyły rekordowy udział w rynku – prawie 40 proc. dostarczonych urządzeń kosztowało 800 dol. (ok. 3,2 tys. zł) lub więcej, głównie dzięki popytowi na nowe iPhone’y.

„W ostatnich latach konkurencja była zacięta, ale w 2024 r. jeszcze bardziej się nasili” – twierdzi Gurney.

Według niego Oppo, vivo i realme dążą do odzyskania udziału w rynku po rozstrzygnięciu sporu patentowego z Nokią. HMD będzie dążyć do poprawy swojej pozycji poprzez niedawno wprowadzoną submarkę, skierowaną szczególnie do europejskich konsumentów i partnerów handlowych. Powinny rosnąć Nothing i Transsion.

AI będzie kluczowa dla konkurencyjności producentów

Przewiduje się, że w 2024 r. europejski rynek smartfonów powróci do jednocyfrowego wzrostu, w związku ze zbliżającym się cyklem odświeżania urządzeń zakupionych w czasie pandemii.

Aby wykorzystać tę szansę i wyróżnić się, producenci muszą zastosować holistyczne podejście, kładąc nacisk na innowacyjność, niezawodność, logistykę zaplecza, zgodność z przepisami i jasny przekaz marki” – radzi Runar Bjørhovde, analityk Canalysa.

W jego ocenie funkcja AI będzie kluczowa dla utrzymania długoterminowej konkurencyjności.

W dłuższej perspektywie producenci będą w większym stopniu koncentrować się na doświadczeniach użytkowników urządzeń, w których podstawą jest sztuczna inteligencja, kładąc nacisk na personalizację, interakcję z ekosystemem, produktywność i rozrywkę” – przewiduje.

Dostawcy muszą zadbać o edukację konsumentów w zakresie maksymalizacji mocy funkcji sztucznej inteligencji na urządzeniach, aby osiągnąć wysoki zwrot z inwestycji” – dodaje analityk.