W IV kw. 2015 r. bilans Amazona wypadł gorzej, niż oczekiwali analitycy – firma wypracowała 482 mln dol. zysku netto (1 dol. na akcję) przy przychodach wielkości 35,7 mld dol. (+21,8 proc. r/r). Daje to rentowność na poziomie 1,3 proc. Wynik jest wprawdzie lepszy, niż w analogicznym okresie ub.r. – 214 mln dol. zysku i 29,3 mld dol. przychodów (0,7 proc. rentowności), jednak oczekiwania były dużo wyższe – 35,98 mld dol. przychodów i 1,63 dol. zysku na akcję. Zysk został mocno ścięty przez spory wzrost wydatków operacyjnych – o 20 proc., do 34,6 mld dol. Na wieść o wynikach kurs giganta na Wall Street zanurkował o 13 proc.

W ocenie Reutersa inwestorzy mogą być zaniepokojeni, że działalność na ekstremalnie niskich marżach w połączeniu z determinacją firmy, aby inwestować w nowe biznesy, stawia pod znakiem zapytania zdolność korporacji do regularnego zarabiania pieniędzy.

Jeden z analityków zauważa, że nawet jak na standardy w handlu, gdzie profity z założenia nie należą do dużych, rentowność Amazona jest bardzo niska. Według niego na każdym wydanym dolarze firma uzyskuje 0,75 centa zysku. 

Innym problemem, z którym boryka się Amazon, jest silny dolar, co dodatkowo zmniejsza zarobki liczone w amerykańskiej walucie – wzrost kursu w ciągu minionego roku obniżył obroty wyrażone w dolarach w IV kw. o 1,2 mld dol.

Tymczasem firma wciąż inwestuje, m.in. w logistykę – powstał nowy dział, które ma zająć się dostawami, na jego wyposażeniu będą samoloty. W Europie, m.in. w Polsce, Amazon zamierza zatrudniać fachowców i pompować środki w R&D, w planach są nowe centra logistyczne. Liczba współpracowników urosła w ciągu roku o 50 proc., do 230 tys. Liczba aktywnych kont klienckich w serwisach e-commerce wyniosła na koniec roku według spółki 280 mln, o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Rozwijany jest biznes chmurowy, choć w skali działalności całego giganta generuje on nadal kilka proc. obrotu. W IV kw. usługi Amazon Web Services zwiększyły przychód korporacji o 2,4 mld dol. (+69,4 proc. r/r) wobec 2,08 mld dol. w III kw. ub.r. W porównaniu z e-handlem Amazona to niewiele, ale rentowność usług w chmurze sięga 29 proc. Spółka podaje, że w ciągu roku wprowadzono 722 nowe usługi i funkcje w chmurze, o 40 proc. więcej niż rok wcześniej. AWS przyczyniła się do większego przychodu Amazona w skali całego 2015 r. – wzrósł on o 20 proc., z 89 mld dol. do 107 mld dol. Zysk netto wyniósł 596 mln dol. (rentowność 0,6 proc.). Rok wcześniej było 241 mln dol. straty.

W I kw. br. Amazon spodziewa się przychodów wielkości 26,5 – 29 mld dol. (wzrost o 17 – 28 proc. wobec I kw. ub.r.).