Action w II kw. 2023 r. osiągnął przychody o ok. 4 mln zł (-0,8 proc. r/r) mniejsze niż rok wcześniej (560 mln zł). Marża poprawiła się z 8,66 proc. do 9,01 proc. Wynik netto okazał się natomiast niższy o 31 proc. (5,2 mln zł). Taki bilans zapowiadały już wstępne wyniki.

W całym I półroczu 2023 skonsolidowane przychody sięgnęły 1,15 mld zł (+3 proc. r/r), natomiast zysk spadł o 19 proc. (14,4 mln zł). Jednostkowy zysk netto spółki wyniósł 14,9 mln zł.

Przepływy pieniężne netto grupy z działalności operacyjnej zmniejszyły się z 46,3 mln zł, do 42,8 mln zł.

170 tys. więcej klientów detalicznych
Jak podaje spółka, w I półroczu 2023 liczba klientów w segmencie detalicznym urosła do 411 tys. wobec 243 tys. w tym samym okresie 2022 roku, czyli o 70 proc.

Broń teraz w Action

Sprzedaż bezpośrednia e-commerce, wybrane platformy aukcyjne w Polsce i współpraca z zagranicznymi partnerami to główne obszary biznesowe Actionu. Warto podkreślić, że w pierwszej połowie 2023 r. do grona sklepów internetowych grupy dołączył bron.pl, w którym Action przejął większość udziałów (obecnie ma blisko 68 proc.) – wyniki bron.pl są konsolidowane od 20.06.2023.

Koszty obniżyły zysk

W ocenie zarządu Action S.A., największy wpływ na wyniki pierwszego półrocza 2023 wywarły skutki przedłużającej się wysokiej inflacji w tym zwłaszcza w odniesieniu do obserwowanej dynamiki sprzedaży realny spadek płac oraz wynikający stąd widoczny spadek sprzedaży detalicznej w kraju i zagranicą. Natomiast w odniesieniu do wyniku, istotne znaczenie miał obserwowany wzrost kosztów pracy oraz usług” – stwierdza spółka w raporcie finansowym.

Więcej milionów na S&GA i wynagrodzenia

W I półroczu 2023 koszty sprzedaży i marketingu grupy urosły o 12 proc. r/r, do blisko 64 mln zł, a koszty ogólnego zarządu o 21 proc., do 21,3 mln zł.

Koszty świadczeń pracowniczych (wynagrodzenia plus ubezpieczenia społeczne) okazały się natomiast wyższe jedynie o 4 proc. r/r (36,1 mln zł).

Ponad 4 mln zł inwestycji w siedzibę Actionu

W pierwszej połowie br. grupa wydała ponadto blisko 4,5 mln zł na adaptację i modernizację budynku siedziby Actionu w Zamieniu (wydatek inwestycyjny).

Prezes: duża konkurencja i rosnące koszty
„Naszym zadaniem jest dostosowanie spółki do obecnych, wymagających realiów na rynku handlowym tak, by była ona rentowna i rozwijała się. Natomiast duża konkurencja, napływ towarów z niemal całego świata, wzrosty cen obsługi biznesu powodują, że zadanie to staje się ogromnym wyzwaniem, co zawsze dodatkowo motywuje nas do działania. Dlatego rozwijamy nasze projekty e-commerce, a także nowe marki w segmentach non-IT. Taka dywersyfikacja zapewnia stabilny, długotrwały wzrost” – komentuje Piotr Bieliński, prezes Actionu.

Warto dodać, że spółka nie korzysta z kredytów bankowych, dzięki temu ponosi niższe koszty finansowe. W I poł. br. spadły one do 1,5 mln zł.

Action Business Center szuka nisz

Action zapewnia, że obok domeny e-commerce rozwija dystrybucję rozwiązań zaawansowanych – segment Enterprise B2B (dział Action Business Center), gdzie poszerza grono współpracujących producentów.

Aktywnie szukamy nisz, co pomaga nam osiągać efekt synergii. Partnerzy to doceniają, gdyż widzą potencjał w dostępie do różnorodnej oferty produktowej wspartej kierunkowymi szkoleniami. Mamy też dużą liczbę zróżnicowanych kanałów sprzedaży i dostawców, dzięki czemu możemy prowadzić rentowny biznes, co jest dziś kluczem do sukcesu” – dodaje Sławomir Harazin, wiceprezes Actionu.