W 2022 r. skonsolidowana sprzedaż spółki Maxcom spadła do 142 mln zł ze 150,7 mln zł w 2021 r. Polska marka telefonów komórkowych, smartwatchy i laptopów odnotowała 2,4 mln zł straty operacyjnej oraz 4,1 mln zł straty netto dla akcjonariuszy. Przed rokiem był zysk odpowiednio 6,8 mln zł i 3,2 mln zł.

3 powody dołka

Zarząd w liście do akcjonariuszy wskazuje na 3 fakty i zjawiska, które przyczyniły się do słabszego wyniku: inwazja Rosji na Ukrainę i wywołany nią wzrost cen usług i komponentów, dynamiczne i największe od lat różnice w kursach walut, wysoka inflacja w Polsce, która spowodowała najwyższy od kilkunastu lat koszt pieniądza.

Jak zaznaczono, pomimo tych wyzwań Maxcom SA jednostkowo zwiększył sprzedaż w 2022 r. o prawie 5 proc. r/r, wypracowując rekordowe przychody 128,1 mln zł, w efekcie rozszerzenia asortymentu, rozwoju e-commerce i eksportu. Jednostkowo strata wyniosła 2,3 mln zł. Cykl rotacji należności handlowych został skrócony o 15 dni, a rotacji zapasów ze 146 dni do 129 dni.

Jak zapewniono, sytuacja finansowa Maxcom SA jest stabilna. Spółka posiada ponad 64 mln zł kapitałów własnych, które znacząco przekraczają wartość finansowania zewnętrznego.

Zarząd: wyższa marża już od stycznia br.

Jak utrzymuje zarząd, spółka skutecznie przeciwdziała wyzwaniom na rynku.

Szereg poczynionych w drugiej połowie 2022 roku zmian, rozciągniętych niestety na wiele miesięcy z powodu umów z kontrahentami, spowodował wzrost marży odczuwalny wyraźnie już od stycznia 2023 roku co będzie z pewnością widoczne w oczekiwanych dobrych wynikach całego roku 2023″ – zapowiada zarząd spółki.

Wśród głównych działań podjętych w 2022 r. wymieniono rozwój sprzedaży produktów IoT, sprzedaży hurtowej komponentów do instalacji fotowoltaicznych i usług w tym zakresie, poszerzenie portfolio w kategorii telefonów klasycznych i dla seniorów, smartfonów wzmocnionych, smartwatchów, laptopów i urządzeń smart home.