4 mln zł straty polskiego producenta IT
"Szczególnie dotkliwe były trzy fakty i zjawiska" - wyjaśnia zarząd.
Marże wyraźnie wzrosły od stycznia br. – zapewnia polski producent i dystrybutor.
W 2022 r. skonsolidowana sprzedaż spółki Maxcom spadła do 142 mln zł ze 150,7 mln zł w 2021 r. Polska marka telefonów komórkowych, smartwatchy i laptopów odnotowała 2,4 mln zł straty operacyjnej oraz 4,1 mln zł straty netto dla akcjonariuszy. Przed rokiem był zysk odpowiednio 6,8 mln zł i 3,2 mln zł.
3 powody dołka
Zarząd w liście do akcjonariuszy wskazuje na 3 fakty i zjawiska, które przyczyniły się do słabszego wyniku: inwazja Rosji na Ukrainę i wywołany nią wzrost cen usług i komponentów, dynamiczne i największe od lat różnice w kursach walut, wysoka inflacja w Polsce, która spowodowała najwyższy od kilkunastu lat koszt pieniądza.
Jak zaznaczono, pomimo tych wyzwań Maxcom SA jednostkowo zwiększył sprzedaż w 2022 r. o prawie 5 proc. r/r, wypracowując rekordowe przychody 128,1 mln zł, w efekcie rozszerzenia asortymentu, rozwoju e-commerce i eksportu. Jednostkowo strata wyniosła 2,3 mln zł. Cykl rotacji należności handlowych został skrócony o 15 dni, a rotacji zapasów ze 146 dni do 129 dni.
Jak zapewniono, sytuacja finansowa Maxcom SA jest stabilna. Spółka posiada ponad 64 mln zł kapitałów własnych, które znacząco przekraczają wartość finansowania zewnętrznego.
Zarząd: wyższa marża już od stycznia br.
Jak utrzymuje zarząd, spółka skutecznie przeciwdziała wyzwaniom na rynku.
„Szereg poczynionych w drugiej połowie 2022 roku zmian, rozciągniętych niestety na wiele miesięcy z powodu umów z kontrahentami, spowodował wzrost marży odczuwalny wyraźnie już od stycznia 2023 roku co będzie z pewnością widoczne w oczekiwanych dobrych wynikach całego roku 2023″ – zapowiada zarząd spółki.
Wśród głównych działań podjętych w 2022 r. wymieniono rozwój sprzedaży produktów IoT, sprzedaży hurtowej komponentów do instalacji fotowoltaicznych i usług w tym zakresie, poszerzenie portfolio w kategorii telefonów klasycznych i dla seniorów, smartfonów wzmocnionych, smartwatchów, laptopów i urządzeń smart home.
Podobne aktualności
Małe firmy IT w Polsce zwolniły 26 proc. pracowników w ub.r.
W 2024 r. 61 proc. badanych przedsiębiorstw z branży planuje zatrudniać, a 72 proc. przyzna podwyżki.
264 mln zł długów firm IT w Polsce
Zadłużenie branży wzrosło o jedną trzecią w ciągu 2 lat. Jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł firmy IT muszą odzyskać od swoich klientów.
Ponad 50 proc. firm nie zamierza dłużej wstrzymywać projektów IT
Trendy takie jak digitalizacja i AI są kluczowe w realizacjach. Chmura i cyberbezpieczeństwo mają mniejsze znaczenie – według badania.