Dlaczego polscy klienci kupują odnawiane smartfony? Jest kilka powodów
„Na naszych oczach rodzi się nowy rodzaj konsumenta” – twierdzi dyrektor.
Odnawiany sprzęt kupują najczęściej rodzice dla swojego dziecka i młodzi ludzie do 25 roku życia.
Według danych Counterpoint Research światowy rynek nowych smartfonów zmalał w 2022 r. o 12 proc. r/r. W tym czasie segment urządzeń refurbished zanotował wzrost o 5 proc.
IDC szacuje, że światowe dostawy używanych smartfonów, w tym odnowionych, osiągnęły 282,6 mln szt. w 2022 r. To o 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a rynek refurbished ma rosnąć do 2026 r. w tempie 10,3 proc. rocznie.
W badaniu Luxtrade sprawdzono, dlaczego polscy klienci kupują sprzęt z drugiej ręki. Najczęściej motywuje możliwość wyboru konkretnej marki (40 proc.) i okazyjna cena (32 proc.). Co ciekawe, wielu rodziców deklaruje wybór sprzętu odnowionego ze względu na przeznaczenie dla swojego dziecka i mniejszą obawę przed zepsuciem drogiego smartfona.
Rodzice głównymi klientami
Z badania wynika, że odnawiany sprzęt kupują najczęściej rodzice dla swojego dziecka (36 proc.) i przedstawiciele generacji Z, czyli osoby do 25 roku życia (32 proc.). Najmłodsi klienci cenią możliwość kupna najnowszych modeli flagowych smartfonów w przystępnej cenie. Co ciekawe, trzecią najliczniejszą grupą konsumentów są obywatele Ukrainy.
Są też obawy
Zakup urządzenia z drugiej ręki może budzić szereg wątpliwości. Jak wynika z danych Luxtrade, najważniejszą barierą zakupową jest awaryjność (25 proc.) i historia serwisowa urządzenia (25 proc.). Natomiast 15 proc. respondentów obawia się problemów z działaniem telefonu ze względu na zastosowanie nieoryginalnych części. Konsumenci najczęściej pytają o okres użytkowania sprzętu przez poprzedniego właściciela, warunki i proces gwarancyjny oraz procedurę zwrotu urządzenia.
Tomasz Kowalczyk, założyciel i dyrektor generalny Luxtrade, twierdzi, że szczególnie wydarzenia ostatniego roku, jak inflacja i niepewność ekonomiczna, sprawiły, że konsumenci częściej decydują się na odnowiony sprzęt. Do tego rośnie świadomość ekologiczna.
„Na naszych oczach rodzi się nowy rodzaj konsumenta, czego potwierdzeniem są globalne szacunki dla rynku refurbished i widoczny spadkowy trend w sprzedażach nowych sprzętów” – przekonuje dyrektor.
Podobne aktualności
Dostawy smartfonów GenAI wzrosną czterokrotnie do 2027 r.
Sztuczna inteligencja stanie się niezbędną funkcją w smartfonach ze średniej i wyższej półki od 2025 r. - według prognozy.
Polskie biura chcą kupować odnawiany sprzęt. Podają warunki
Dla 24 proc. polskich firm odnowiony sprzęt to produkt pierwszego wyboru, a 48 proc. rozważa taki zakup - według badania.
TD Synnex dystrybutorem odnawianego sprzętu Cisco
Już 51 proc. firm z kanału sprzedaży twierdzi, że oferuje programy recyklingu lub odbioru w gospodarce o obiegu zamkniętym - według badania.