Auto po leasingu podatne na ataki hakerów
Samochody poleasingowe i używane stanowią kopalnię wiedzy o naszym życiu prywatnym. Hakerzy mogą łatwo pozyskać numery telefonów, SMS, dane lokalizacyjne a ponad połowa kierowców nie ma pojęcia o tym zagrożeniu po sprzedaży auta – ujawnia analiza PSDM i firmy Check Point Software Technologies.
– Samochody są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i powiązane ze światem zewnętrznym Funkcje Bluetooth do parowania telefonów komórkowych, nawigacja GPS, hotspoty Wi-Fi, systemy unikania kolizji powodują, że samochody szybko stają się bazami danych na kołach – zaznacza Wojciech Głażewski, dyrektor firmy Check Point Software Technologies w Polsce.
Skala zagrożenia utratą poufnych danych w przypadku samochodów z drugiej ręki lub poleasingowych jest przerażająca. Na polskim rynku co miesiąc pojawia się ok. 300 tysięcy ofert samochodów używanych. Tymczasem zaledwie 1 na 10 właścicieli samochodów leasingowych oddaje pojazd usuwając zapamiętane dane z pamięci wewnętrznej auta. – Znakomita większość używanych aut posiada w komputerze pokładowym informacje o książkach telefonicznych poprzednich właścicieli, destynacjach wprowadzonych podczas użytkowania, ulubionych wykonawcach i utworach czy treści wysyłanych wiadomości SMS – podkreśla Leszek Cieloch, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Motoryzacyjnych.
Tymczasem najszybciej rosnącą kategorią rynku motoryzacyjnego na świecie ma być właśnie system informacyjno-rozrywkowy (infotainment), odpowiedzialny za przechowywanie większości informacji z naszych urządzeń mobilnych, które podłączamy do auta. – Osoby chcące zachować prywatność powinny zrezygnować z synchronizacji części danych, przechowując wiadomości jedynie w szyfrowanych i zabezpieczonych hasłami komunikatorach, które już chronią nie tylko połączenie, ale też aparat. Rekomendowałbym regularne sprawdzanie i usuwanie naszych danych z systemów pokładowych, a z pewnością dokonanie tego przed sprzedażą samochodu – wyjaśnia Marian Pijarski, członek zarządu Usecrypt Polska, firmy oferującej komunikator UseCrypt.
Podobne aktualności
Co dziesiąty Polak używa jednego hasła do wszystkiego
"Obecnie odchodzi się od praktyki bardzo częstej zmiany haseł na rzecz ich długości i skomplikowania" - twierdzi ekspert.
Trzy najczęstsze zagrożenia w polskich sieciach firmowych
Polskie przedsiębiorstwa są atakowane średnio 1170 razy w tygodniu.
Prorosyjscy hakerzy znów atakują Polskę
Celem był polski sektor transportu w odwecie za wsparcie logistyczne Ukrainy.