Microsoft wykorzystany przez hakerów
Hakerzy lubią podszywać się pod znane marki, aby dobrać się do danych ofiar.
Hakerzy będą nadal starali się kreować na Microsoft – uważa ekspert.
Microsoft, DHL, Google, PayPal i Netflix – to najczęściej wykorzystywane marki, pod które podszywają się hakerzy, aby zablokować albo przejąć dane osób czy firm. Prym wiedzie Microsoft – w III kw. 2020 r. blisko jedna piąta tego typu ataków wykorzystywała wizerunek firmy z Redmond – według Check Point Research.
Zdaniem ekspertów Microsoft wybrano ze względu na masową pracę zdalną w czasie pandemii. Jeszcze w II kw. br. koncern cieszył się dużo mniejszym zainteresowaniem hakerów (7 proc. prób phishingu).
„Pracownicy zdalni są obecnie centralnym punktem dla hakerów. Wyczuwając wielką szansę, podszywają się pod najbardziej znaną markę w pracy: Microsoft. Spodziewam się, że udawanie Microsoftu będzie kontynuowane wraz z przełomem nowego roku” – uważa Omer Dembinsky, menedżer w Check Point.
Najczęściej wykorzystywane marki w próbach phishingowych:
- Microsoft (19% wszystkich ataków z wykorzystaniem znanych marek)
- DHL (9%)
- Google (9%)
- PayPal (6%)
- Netflix (6%)
- Facebook (5%)
- Apple (5%)
- Whatsapp (5%)
- Amazon (4%)
- Instagram (4%)
Źródło: Check Point Research
Co ciekawe, po raz pierwszy w 2020 r. w Top 10 znalazł się DHL, który od razu zajął drugie miejsce, z wynikiem 9 proc.
Najczęstszą formą ataku były wiadomości e-mail (44 proc. wszystkich prób phishingu). Niewiele mniej (43 proc.) przeprowadzono za pomocą stron internetowych. W obu przypadkach najczęściej podszywano się pod markę Microsoftu. Pozostałe próby wyłudzenia informacji następowały z pomocą ataków na urządzenia mobilne. W tym ostatnim przypadku hakerzy wykorzystywali zazwyczaj brand Whatsapp.
Podobne aktualności
Co dziesiąty Polak używa jednego hasła do wszystkiego
"Obecnie odchodzi się od praktyki bardzo częstej zmiany haseł na rzecz ich długości i skomplikowania" - twierdzi ekspert.
Microsoft zainwestuje 1,5 mld dol. w firmę AI
To może być przykład, jak amerykańskie firmy próbują odciągnąć inne kraje od chińskiej technologii.
Trzy najczęstsze zagrożenia w polskich sieciach firmowych
Polskie przedsiębiorstwa są atakowane średnio 1170 razy w tygodniu.