5 najważniejszych powodów zakupów online i offline
GfK zapytało ponad 20 tys. konsumentów z całego świata, dlaczego wolą kupować w Internecie, a nie w sklepie stacjonarnym oraz z jakich powodów wybierają zwykły sklep. Wyniki są zaskakujące.
W badaniu wzięło udział 23 tys. konsumentów z 17 branż w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i Azji. Okazało się, że czynniki decydujące o zakupach w sklepach internetowych i stacjonarnych tak bardzo się nie różnią, choć nabywcy w obu kanałach sprzedaży mają nieco inne priorytety.
W przypadku zakupów online najważniejsze okazały się oszczędności (55 proc.), czyli klienci kupują w Internecie przede wszystkim z powodu niskich cen. Dużo mniejsze znaczenie mają pozostałe powody.
Najważniejsze czynniki, które decydują o zakupach w Internecie
1 |
Oszczędności (lepsze ceny, promocje) |
55% |
2 |
Łatwość |
28% |
3 |
Większy |
26% |
4 |
Szybkość |
25% |
5= |
Więcej |
21% |
5= |
Przyzwyczajenie |
21% |
Źródło: GfK |
Cztery z głównych czynników, skłaniających konsumentów do kupowania w sieci, są wśród powodów zakupów w stacjonarnych sklepach. Inna jest jednak najważniejsza przyczyna – ludzie idą do sklepów stacjonarnych, aby obejrzeć i sprawdzić produkty przed zakupem (51 proc.), co nie jest zaskoczeniem. Ciekawe jest natomiast porównanie innych czynników – 33 proc. pytanych uważa, że łatwiejsze są zakupy w sklepach stacjonarnych, podczas gdy to samo twierdzi 28 proc. w odniesieniu do sklepów internetowych. Istotne są także mniej kłopotliwe zwroty w zwykłych sklepach (29 proc.).
Najważniejsze czynniki, które decydują o zakupach w sklepach stacjonarnych
1 |
Można |
51% |
2 |
Łatwość |
33% |
3 |
Łatwość zwrotów |
29% |
4 |
Przyzwyczajenie |
28% |
5= |
Lepsze |
22% |
5= |
Oszczędności (lepsze ceny, promocje) |
22% |
Źródło: GfK |
“Z badania wynika, że czynniki skłaniające klientów do zakupów online i offline nie różnią się tak bardzo, jak się spodziewaliśmy. Np. fachowe doradztwo nie ma kluczowego znaczenia. Jest zatem konieczne, aby detaliści (i producenci) kreowali powody, skłaniające klientów do odwiedzania sklepów i kupowania. Oczekujemy, że po krótkiej przerwie stacjonarne punkty, gdzie można sprawdzić i dotknąć towar, staną się ważniejsze niż kiedykolwiek.” – komentuje James Llewellyn, dyrektor badań nad zakupami w GfK.
„Drugi wniosek z ankiety jest taki, że handel detaliczny musi tworzyć nie różnice, lecz synergie między sprzedażą online i offline, jeśli w przyszłości chce odnieść sukces. W końcu w obu przypadkach ci sami klienci szukają zaspokojenia tych samych potrzeb z pomocą tych samych produktów. W przyszłości będziemy mniej debatować o zakupach online i offline, natomiast znowu skoncentrujemy się na sprawach fundamentalnych, związanych z wyborami klientów – cenie, wygodzie i doświadczeniu – i na tym, jak spełnić ich oczekiwania.” – twierdzi ekspert.
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.
Co piąta firma w Polsce nie ma systemu do automatyzacji zakupów
Dla 73 proc. firm najważniejsza przy wyborze systemu zakupowego B2B jest łatwość integracji i wdrożenia.