Spowolnienie na rynku smartfonów
Do 2018 r. wzrosty sprzedaży smartfonów będą coraz niższe – prognozuje IDC. Firma badawcza przewiduje także duży spadek cen.
Według IDC w całym 2014 roku na rynek zostanie dostarczonych 1,3 mld smartfonów, tj. o 26,3 proc. więcej niż w 2013 r. W przyszłym roku prognozowany wzrost ma wynieść 12,2 proc. (1,4 mld szt.). W 2018 r. na rynek powinno trafić blisko 1,9 mld smartfonów, co oznacza przewidywany średni roczny wzrost sprzedaży na poziomie 9,8 proc. w latach 2014 – 2018.
Firma badawcza nie ma natomiast dobrych wieści dla dostawców, jeśli chodzi o przewidywaną wartość zbytu. Zdaniem IDC działania chińskich marek sprawią, że ceny będą spadać do dna.
Prognoza przewiduje, że średnia cena smartfona stopnieje o blisko jedną piątą z 297 dol. w 2014 r. do 241 dol. w 2018 r., z zastrzeżeniem, że stawki w krajach rozwijających się takich jak Indie będą dużo niższe (135 dol. w 2014 r. wobec 102 dol. w 2018 r.). Z kolei na dojrzałych rynkach zmiany cen nie powinny być znaczące, ale z drugiej strony trudno spodziewać się wyraźnego wzrostu obrotów ze względu na nieznacznie wyższą prognozowaną sprzedaż. IDC zauważa, że każda kolejna generacja flagowych modeli coraz mniej różni się od poprzedniej. Ponadto klienci nie muszą już sięgać po najdroższe modele z najwyższej półki, aby otrzymać sprzęt wysokiej jakości, gdyż poprawia się specyfikacja tańszych smartfonów. Według IDC gdy dynamika wzrostu sprzedaży zwolni, na rynku będzie zyskiwać na znaczeniu jakość produktów.
Jeśli chodzi o systemy operacyjne, sprzęt z Androidem w 2018 r. będzie miał zgodnie prognozą 80 proc. udziału w rynku. Znacznie zwiększy się natomiast popularność modeli Windows Phone (średni roczny wzrost sprzedaży w ciągu 5 lat ma wynieść ponad 30 proc.).
Prognoza sprzedaży smartfonów na świecie w latach 2014 – 2018
System operacyjny |
Rok 2014 |
Udział w rynku w 2014 r. |
Rok 2018 |
Udział w rynku w 2018 r. |
Średni roczny wzrost w latach 2014-2018 |
Dostawy (mln szt.) |
|
|
|
|
|
Android |
1060 |
82,3% |
1498 |
80,0% |
9,0% |
iOS |
178 |
13,8% |
240 |
12,8% |
7,8% |
Windows Phone |
35 |
2,7% |
105 |
5,6% |
31,4% |
Inne |
14 |
1,1% |
30 |
1,6% |
20,4% |
Razem |
1288 |
100,0% |
1873 |
100,0% |
9,8% |
|
|
|
|
|
|
Wartość sprzedaży (mld dol.) |
|
|
|
|
|
Android |
255,102 |
66,6% |
275,248 |
60,9% |
1,9% |
iOS |
116,540 |
30,4% |
152,626 |
33,8% |
7,0% |
Windows Phone |
7,782 |
2,0% |
19,033 |
4,2% |
25,1% |
Inne |
3,480 |
0,9% |
4,862 |
1,1% |
8,7% |
Razem |
382,904 |
100,0% |
451,769 |
100,0% |
4,2% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Tablety: liderzy rynku na minusie, rosną chińskie marki
Widać oznaki ożywienia na rynku. „Prawdziwe zyski przyjdą w kolejnym cyklu odświeżenia" - twierdzi ekspert.
Smartfony: silny wzrost po 10 trudnych kwartałach
"Poszukiwanie możliwości komercjalizacji fali generatywnej sztucznej inteligencji pozostaje kluczowe dla wszystkich graczy w ekosystemie urządzeń” - twierdzi ekspert.
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.