Międzynarodowe Targi Telekomunikacji, Technologii Informatycznych i Elektroniki w tym roku były międzynarodowymi targami materiałów eksploatacyjnych, urządzeń fiskalnych, oprogramowania antywirusowego
i tłoczni płyt CD. Firmy z tych sektorów polskiego rynku IT zdominowały Infosystem 2003. Wśród wystawców zabrakło największych producentów – na próżno wypatrywaliśmy stoisk Microsoftu, Intela czy HP – oraz dystrybutorów. Resellerzy, którzy przyjechali, aby spotkać się z dystrybutorami, mogli porozmawiać jedynie z przedstawicielami Bestcomu (Poznań), Elmarka Automatyki (Warszawa), Hardsoftu-Telekomu (Poznań) oraz z kilkoma dostawcami materiałów eksploatacyjnych, m.in. Agawą.pl (Tomaszów Mazowiecki) i Lambdą (Wrocław).

Wyróżnienia i medale

Targom towarzyszyły konferencje, seminaria i prezentacje. Wśród nich znalazło się zaledwie kilka, które mogły zainteresować przedsiębiorców działających w branży IT. Na uwagę zasługiwała konferencja 'Praktyczne zastosowania sieci bezprzewodowych’ (organizatorem było Centrum Promocji Informatyki) oraz 'Polski Internet optyczny: technologie, usługi i aplikacje – PIONIER 2003′ (Instytut Informatyki Politechniki Poznańskiej, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe i Międzynarodowe Targi Poznańskie).

Już po raz dwunasty redakcja magazynu 'Enter’ wspólnie z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi zorganizowała ranking komputerów, notebooków, drukarek i skanerów. Tym razem 'Wybór Redakcji’ padł na desktop Komputronik Geo-PC Power 4V30R/360 (producentem jest poznański Komputronik), notebook California Access CA-9001 Combo, drukarkę Epson Stylus Photo 900 oraz drukarkę OKI C5100N. Nagroda w kategorii 'Najlepsza Cena’ trafiła do warszawskiego PTR-u (za komputer stacjonarny AC2600), polskiego biura Acera (za notebook TravelMate 230X), HP Polska (za urządzenie wielofunkcyjne PSC 1210) i Brothera (za drukarkę HL-5040).
Złotym Medalem MTP nagrodzono Bravo (urządzenie do kopiowania i drukowania płyt CD/DVD) firmy Primera Technology, system antywirusowy Kaspersky Anti-Virus (Kaspersky Lab) i kasę fiskalną Posnet Perfekt. Jury targów uznało, że najlepsze stoiska przygotowały tym razem Oce Poland i Posnet Polska.

Gościom targów nie zapewniono żadnych specjalnych atrakcji. Poza kilkoma konkursami nie było żadnego targowego show, które zgromadziłoby i bawiło zwiedzających. Goście jakby się tego spodziewali. Nie przybyli zbyt licznie.

Maleją targi, ale nie ceny

Z komentarzy wystawców wynika, że byli przygotowani na niską frekwencję. Nie słychać zatem specjalnych narzekań. Tylko dystrybutorzy żałowali, że na targach pojawiło się bardzo niewielu resellerów.

Trzy, cztery lata temu było ich bardzo wielu – wspomina między innymi Tomasz Janicki z Bestcomu. – Teraz widzimy zainteresowanie głównie ze strony detalistów.

Nie przejmują się tym zbytnio Elmark Automatyka i Agawa.pl.

Chcielibyśmy, żeby przy naszym stoisku stała kolejka klientów, ale tutaj nigdzie nie ma kolejek – usłyszeliśmy od Michała Sadowskiego z Elmarku. – Na szczęście przychodzą do nas studenci ostatnich lat automatyki czy elektroniki, a my mamy dla nich kilka interesujących produktów. Już niedługo będą inżynierami, pójdą do pracy i może wybiorą nasze komputery przemysłowe czy programatory struktur logicznych.

Daria Kostera z Agawy.pl nie ukrywa, że firma z Tomaszowa Mazowieckiego bierze udział w targach ze względu na prestiż, bo finansowo zapewne na nich straci.

Infosystem jest z roku na rok coraz mniejszy, ale tak samo drogi – narzeka przedstawicielka Agawy.pl.
Podobnego zdania są przedstawiciele Lestara.

Za parking trzeba zapłacić 60 zł dziennie, za wjazd na teren targów 40 zł – wylicza Maciej Pietrych. – Poza tym poznańskie hotele są, moim zdaniem, zbyt drogie. Cieszymy się głównie z tego, że pojawili się tu goście z zagranicy. To dla nas ważne, gdyż już weszliśmy na rynek czeski i słowacki, a zamierzamy sprzedawać we Francji i w Niemczech.

Czy tegoroczni wystawcy pojawią się w Poznaniu za rok? Większość rozmówców CRN Polska jeszcze nie podjęła decyzji. Część z nich uważa za prawdopodobne, że Infosystem 2004 się nie odbędzie…

Przyjedziemy tylko pod tym warunkiem, że organizatorzy wymyślą nową, intersującą formułę – stwierdził, jako jeden z wielu, Tomasz Świgoń, Product Manager z Lambdy.