Przemysław Przybysz, Dataline, Włocławek

1. Dlaczego napędy optyczne i dyski twarde Samsunga mają tak słabe parametry? Dlaczego tak często się psują?

Napędy optyczne i dyski twarde Samsunga mają porównywalne, a w niektórych przypadkach lepsze parametry od urządzeń konkurencji. Do połowy zeszłego roku rzeczywiście zdarzały się problemy z serwisem, ale zostały rozwiązane przez wprowadzenie nowych procedur serwisowych.

2. Gwarancja napędów wynosi co prawda 24 miesiące, jednak w momencie, gdy produkt trafia do serwisu, nie może minąć więcej niż 18 miesięcy od daty produkcji – to dość skomplikowane. Proszę o wyjaśnienie zasad gwarancyjnych.

Wszystkie napędy optyczne produkowane po 1 lutego 2002 roku mają 24-miesięczną gwarancję liczoną od daty sprzedaży, jednak obowiązującą nie dłużej niż 27 miesięcy od daty produkcji (zakodowanej w numerze seryjnym). Te trzy miesiące przeznaczone są na drogę przez kanał dystrybucyjny (zakładamy, że czasie trzech miesięcy napęd powinien trafić do klienta końcowego). Gwarancja napędów wyprodukowanych wcześniej, czyli przed 1 lutego 2002 r., wynosi 12 miesięcy, nie dłużej niż 18 miesięcy od daty produkcji.

3. Jaka jest według Samsunga przyszłość napędów optycznych? Czy będzie należeć np. do napędów Combo?

Zdecydowanie przyszłość należy do tych właśnie urządzeń. Obecnie obserwujemy następujące trendy na rynku napędów: zwiększa się sprzedaż napędów Combo oraz CD-RW, zmniejsza natomiast popyt na napędy CD-ROM i DVD. To ważne, tym bardziej że jakość i wydajność Combo ciągle się poprawia. Opłacalność zakupu tych urządzeń jest oczywista (2 w 1). Samsung, jako pierwsza firma na świecie, wyprodukował napęd Combo o prędkościach 52x24x52 CD-RW i 16x DVD. Znajduje się on w sprzedaży od 12 maja (także w Polsce), ma oznaczenie handlowe SM-352B.

4. Kiedy Samsung wyprodukuje dyski Serial ATA albo UDMA100 o prędkości 7200 obr./min z 8 MB pamięci cache?

Przewidziane jest wprowadzenie obu tych produktów. Dyski Serial ATA (seria P80) powinny pojawić się na przełomie czerwca i lipca, dyski z 8 MB cache 7200 obr./min mniej więcej w tym samym czasie.

Dariusz Pudlarz, Lucky Star Polska, Łódź

Dlaczego Samsung, jako jedyna firma spośród producentów monitorów na rynku polskim, stosuje procedurę wymiany wadliwego sprzętu (lub sprzętu, którego nie można naprawić) za pośrednictwem sprzedawcy. Procedura wymiany sprzętu odbywa się drogą: diler – reseller – dystrybutor – Samsung i w drugą stronę: Samsung – dystrybutor – reseller – diler – klient. Stroną pokrzywdzoną jest klient końcowy, a każde z pośrednich ogniw ponosi koszty transportu. Czemu ma służyć tego typu postępowanie?

Dlaczego serwis nie może wymienić wadliwego sprzętu na nowy, jeżeli nie jest w stanie go naprawić? Będąc na miejscu klienta, który przeszedł taką procedurę wymiany sprzętu, z pewnością nie kupiłbym więcej monitora marki Samsung…

Obecnie w Polsce stosowane są procedury obowiązujące Samsunga w całej Europie. Jednakże planujemy, najpóźniej jesienią bieżącego roku, wprowadzić nowe, dzięki którym będzie można dokonać naprawy oraz wymiany bezpośrednio w serwisach.

Zbigniew Buksiński, Klik, Dęblin

1. Na początek chciałem pogratulować prawidłowej strategii w sprawie gwarancji dysków twardych (od stycznia oferuję tylko HDD Samsunga). Jak to wpłynęło na wzrost sprzedaży dysków i czy to polityka trwała? Gorąco do tego zachęcam!

Dziękujemy za uznanie. Owszem, wpłynęło to zarówno na wielkość sprzedaży (znaczący wzrost liczby sprzedanych HDD), jak i cen sprzedaży. Dyski Samsunga nie muszą być (i nie są) najtańsze na rynku. Nic nie świadczy tym, że Samsung zamierza zrezygnować z 3-letniego okresu gwarancyjnego.

2. Kiedy poprawi się jakość napędów CD-R, DVD? Mimo że ostatnio jest trochę lepiej, niewiele urządzeń
z serii 32x i 40x wytrzymało 2 lata.

Z naszych danych wynika, że obecnie jakość produktów Samsunga absolutnie mieści się w normach światowych. Widać to najlepiej po spadku liczby napraw serwisowych napędów ODD Samsung. Obniżka jest bardzo znacząca. Leży to oczywiście również w interesie firmy, ponieważ naprawy oznaczają koszty. W ostatnim czasie nie notujemy negatywnych sygnałów związanych z jakością ODD Samsung.

Bogdan Foszmanowicz, BMF, Kraków

Czy Samsung będzie oferował na polskim rynku notebooki? Na przykład model Samsung X10 XTC 1600? Czy dynamicznie rozwijający się polski rynek komputerów przenośnych jest dla Samsunga interesujący?

Ze względów strategicznych zdecydowaliśmy, że na razie nie będziemy sprzedawać w Polsce komputerów przenośnych.

Krzysztof Zieliński, Infotech, Elbląg

Czy zdarzają się przypadki ścierania się napisów (gdyż są nietrwałe) z dysków twardych Samsunga, jak np. w dyskach Maxtora? Czy wówczas Samsung (z powodu braku s/n lub typu) również odmawia serwisu dysków?

Zamazywanie się napisów na dyskach twardych nie zdarzało się u nas do tej pory, ale oczywiście brak numeru seryjnego przekreślałby możliwość naprawy gwarancyjnej.

Piotr Małopolski, MAKOMP, Jędrzejów

Nasza opinia o serwisie firmowym Samsunga w Kielcach jest niezbyt pochlebna. Dwukrotnie zwracaliśmy się do niego w sprawie wymiany gwarancyjnej zepsutych monitorów (monitor LCD i płaski CRT). W obu przypadkach doszło do przekroczenia terminów podanych w karcie gwarancyjnej. Sama karta gwarancyjna nie zawiera informacji jak długi jest czas oczekiwania na naprawę, a jedynie wzmiankę o możliwości przedłużenia do 21 dni naprawy, gdy trzeba sprowadzić podzespoły z zagranicy, a do tego jest konieczna zgoda klienta. Gdzie należy kierować zażalenia dotyczące serwisu w Kielcach oraz ile wynosi termin naprawy gwarancyjnej?

Naprawa gwarancyjna może trwać 21 dni, a wymiana przeprowadzana jest drogą dystrybucyjną. Jej czas zależy od długości tej drogi i dostępności towaru. Wszelkie uwagi, m.in. te na temat pracy serwisów, należy zgłaszać pod numer infolinii – (22) 607-93-33.

Cezary Konieczny, PHU ABAKUS Cezary Konieczny, Poznań

Gdzie mogę kupić 15-calowy monitor Samsung SyncMaster 550b?

Monitorów SyncMaster 550b nie mamy w sprzedaży od września ubiegłego roku. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup modelu 753S. Cena tego monitora jest bardzo zbliżona do 550b.

Mariusz Poręba, przedstawiciel handlowy Plus GSM, Stalowa Wola

Jakie są plany firmy w kwestii rozwoju technologii mobilnych, zwłaszcza telefonii komórkowej i UMTS?

Samsung Mobile już od 1997 roku prowadzi prace nad przygotowaniem do obsługi sieci 3G ­ UMTS. W listopadzie 2002 r. Samsung, wspólnie z Vodafone i Nortel Networks, rozpoczął w Hiszpanii realizację programu przygotowania pierwszej testowej sieci 3G w Europie. Na targach CeBIT 2003 w Hanowerze zaprezentowaliśmy w pełni przygotowany do pracy w sieci 3G telefon Z100. Telefon SGH-Z100 jest wyposażony w Java (J2ME), WAP 1.2.1, MMS (Multimedia Messaging Service) i GPRS klasy 10. Wbudowana kamera cyfrowa umożliwia nagrywanie sekwencji wideo i przesyłanie ich do innych użytkowników. (Odpowiedź przygotowana w porozumieniu z Bartoszem P. Hermanem, kierownikiem marketingu działu Telecom.)

Krzysztof Ziemba, 'Ziemba-Serwis’ – Serwis Kas Fiskalnych, Jasło

Czy Samsung zamierza nadal działać w Polsce w segmencie kas fiskalnych? Jeśli tak, kiedy będą homologowane nowe kasy?

Samsung Electronics Polska nie sprzedaje kas fiskalnych na polskim rynku i w najbliższym czasie nie zamierza ich wprowadzać. Jeżeli trafiły do Polski, to nie za naszym pośrednictwem.