Pandemia zmieniła realia zatrudnienia w wielu przedsiębiorstwach. Przyczyniła się do nagłej popularyzacji pracy zdalnej, w której pracownicy nadal muszą korzystać z często poufnych firmowych danych. Wpłynęła przy tym na konieczność reorganizacji struktury podmiotów, której skutkiem często były zwolnienia. Frustracja podczas okresu wypowiedzenia może doprowadzić do działania, których każdy przedsiębiorca chciałby uniknąć – próby wyniesienia z firmy najbardziej wartościowych danych, aby np. wykorzystać je u przyszłego pracodawcy.

Niestety, w większości firm ta kwestia jest zupełnie ignorowana. Brak jest odpowiednich zapisów w polityce bezpieczeństwa oraz narzędzi, które umożliwią weryfikację sposobu korzystania z najbardziej poufnych danych. W sposób oczywisty przekłada się to na ryzyko nie tylko kradzieży danych przez pracownika, ale też utrudnia ewentualne późniejsze dochodzenie swoich praw w sądzie pracy (brak dowodu), jak też wystawia samą poszkodowaną firmę na odpowiedzialność karną, związaną z RODO i innymi regulacjami branżowymi.

Rozwiązanie tego problemu ułatwia oprogramowanie Safetica Data Loss Prevention (DLP). W sposób automatyczny wykrywa ono wrażliwe dane znajdujące się w plikach i wiadomościach mailowych oraz zabezpiecza je przed opuszczeniem firmowej sieci. Umożliwia również błyskawiczne sprawdzenie źródła wycieku oraz ułatwia zapewnienie zgodności z wymaganiami stawianymi przez krajowe i międzynarodowe przepisy prawa (pozwala działać nie tylko w zgodzie z RODO, ale również z PCI-DSS, HIPAA oraz normami ISO/IEC 27001).

Główne funkcje oprogramowania Safetica DLP:  
  • Audyt przesyłanych danych
  • Identyfikowanie danych
  • Filtrowanie kanału danych
  • Ścieżka postępowania dla danych niejawnych
  • Audyt oraz zarządzanie aktywnościami użytkowników
  • Zarządzanie procesem druku, urządzeniami oraz chmurą
  • Szyfrowanie nośników
  • Zarządzanie urządzeniami mobilnymi
  • Alerty i raporty
  

Safetica DLP ma architekturę klient-serwer. Zainstalowany na kliencie agent komunikuje się z serwerem i informuje o tym, co dzieje się na stacjach roboczych, zaś z serwera pobierane są informacje o regułach polityki bezpieczeństwa dla tej konkretnej stacji lub użytkownika.  Cały proces zabezpieczania firmy z pomocą rozwiązania Safetica składa się z trzech trybów:

  • Tryb wykrywania – zapewnia informacje ułatwiające wykrycie potencjalnego incydentu bezpieczeństwa: na których plikach pracującą pracownicy, jakie urządzenia podłączają, jakie strony odwiedzają itd.
  • Tryb ochronny – zabezpiecza infrastrukturę, ale w trybie „informacyjnym”;pracownik próbujący dopuścić się incydentu bezpieczeństwa otrzymuje ostrzegający komunikat, że działa niezgodnie z polityką bezpieczeństwa. Jeśli będzie kontynuował swoją akcję, zostanie poinformowany administrator.
  • Tryb restrykcyjny – wszystkie zabronione działania są blokowane w automatyczny sposób.
Mateusz Piątek, Product Manager Safetica, Dagma Mateusz Piątek, Product Manager Safetica, Dagma  

Safetica jest bardzo chwalonym przez klientów rozwiązaniem. Doceniany jest krótki czas wdrożenia oraz intuicyjna obsługa. Safetica automatycznie rozpoznaje które dane i w jakim zakresie powinny być chronione, a następnie przypisuje odpowiednie reguły polityki bezpieczeństwa do konkretnego użytkownika lub stacji roboczej. Dzięki temu dane pozostają w pełni bezpieczne i nie wydostają się poza sieć firmową.

  

Oprogramowanie DLP może być uzupełnione o moduł Safetica Mobile, który zapewnia ochronę urządzeń mobilnych. Do jego podstawowych funkcji należy  zdalne wykrywanie lokalizacji skradzionych telefonów i tabletów, a także ich blokowanie i czyszczenie pamięci.

Wyłącznym dystrybutorem rozwiązań Safetica w Polsce jest Dagma. Więcej informacji na stronach safetica.pl oraz dagma.pl.

Dodatkowe informacje: Mateusz Piątek, Product Manager Safetica, Dagma, piatek.m@dagma.pl