INNOWACJE

Projekt Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (czyli Akt w sprawie sztucznej inteligencji)

  • Status: uchwalenie jest planowane w I kwartale 2023 r.; Akt ma zacząć obowiązywać 24 miesiące od jego wejścia w życie.
  • Kogo dotyczy: Akt ma regulować działalność tzw. operatorów systemów sztucznej inteligencji (SI), w tym dostawców wprowadzających do obrotu lub oddających do użytku systemy SI w Unii Europejskiej oraz użytkowników systemów SI; użytkownikami są podmioty, które wykorzystują systemy SI w swojej działalności zarobkowej lub zawodowej.

Najważniejsze postanowienia projektu Aktu w sprawie sztucznej inteligencji:

  • głównym celem przepisów jest ograniczenie ryzyka związanego ze stosowaniem systemów sztucznej inteligencji,
  • zgodnie z treścią rozporządzenia przyjęte zostało podejście do SI oparte na zasadzie ryzyka; założono bowiem, że systemy niosące za sobą wyższy poziom ryzyka powinny podlegać szerszym i bardziej restrykcyjnym wymogom, niż systemy, których wykorzystywanie wiąże się jedynie z ograniczonym lub niskim ryzykiem,
  • wprowadzono wymogi przejrzystości w przypadku systemów sztucznej inteligencji, które zostały przeznaczone do wchodzenia w interakcję z osobami fizycznymi, systemów rozpoznawania emocji oraz systemów kategoryzacji biometrycznej, a także systemów sztucznej inteligencji wykorzystywanych do generowania obrazów, treści dźwiękowych lub treści wideo lub do manipulowania nimi,
  • utworzono listę zakazanych praktyk w zakresie sztucznej inteligencji.

Za nieprzestrzeganie przepisów Aktu w sprawie sztucznej inteligencji przewidziane są wysokie kary pieniężne w wysokości do 500 tys. euro.

 INTERNET

Projekt ustawy wprowadzającej Akt o usługach cyfrowych (AUC)

  • Status: Akt o usługach cyfrowych będzie uzupełniony polską ustawą wprowadzającą, która powinna zostać uchwalona w 2023 r.
  • Kogo dotyczy: podmioty określane w Akcie o usługach cyfrowych jako dostawcy usług pośrednich (pośrednicy internetowi); szczególne obowiązki nałożono w AUC na dostawców platform internetowych; przykładami podmiotów podlegających tym obowiązkom są: dostawcy usług hostingu (np. centra danych), serwisy społecznościowe, internetowe platformy handlowe, internetowe sklepy z aplikacjami, platformy wymiany treści przez użytkowników, serwisy online umożliwiające np. zakup usług turystycznych lub wynajem lokali od osób prywatnych.

Najważniejsze postanowienia ustawy wprowadzającej Akt o usługach cyfrowych (AUC):

  • Akt o usługach cyfrowych wprowadza wymóg powołania w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej co najmniej jednego organu odpowiedzialnego za nadzorowanie dostawców usług pośrednich i egzekwowanie przepisów rozporządzenia.

 TELEKOMUNIKACJA  

Projekt ustawy Prawo komunikacji elektronicznej (PKE)

  • Status: zdecydowana większość przepisów PKE ma wejść w życie w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
  • Kogo dotyczy: w projekcie PKE rozszerzono, w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, zakres podmiotowy tej regulacji i objęcie nią (poza tradycyjnymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi) również podmiotów nieświadczących usług telekomunikacyjnych; chodzi w szczególności o podmioty świadczące usługi komunikacji interpersonalnej niewykorzystującej numerów, określane jako usługi OTT (over-the-top); przykładami usług tego rodzaju są: poczta elektroniczna, komunikatory internetowe czy czaty internetowe.

Najważniejsze postanowienia projektu PKE:

  • objęcie nową regulacją dostawców usług OTT,
  • zmiana struktury i treści umów o świadczenie usług komunikacji elektronicznej,
  • uregulowane usług typu direct billing,
  • obowiązek zwracania abonentom niewykorzystanych środków przedpłaconych (prepaid).
Xawery Konarski Xawery Konarski  

Senior Partner w Traple Konarski Podrecki & Partners oraz wiceprezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.