Kiedy rok temu zapytaliśmy resellerów o ich przewidywania na 2004, ponad połowa odpowiedziała, że będzie lepszy niż 2003 r., który za dobry uznało 47 proc. przedstawicieli firm, a za słaby 18 proc. Minęło dwanaście miesięcy i wygląda na to, że nasi respondenci pomylili się w niewielkim stopniu. Okazuje się bowiem, że 2004 r. faktycznie zebrał więcej dobrych opinii niż poprzedni. Różnica nie jest jednak duża, bo wynosi tylko 1 proc. na korzyść 2004. Dla 40 proc. przedsiębiorców był to dobry rok pod względem sprzedaży, a dla 8 proc. nawet bardzo dobry. Jako słaby określiło go tylko 15 proc. resellerów, jako bardzo słaby zaledwie 2 proc. Jeszcze lepiej wypadła ocena ostatniego kwartału 2004 r. Dobry, a nawet bardzo dobry był w sumie dla 51 proc. pytanych (rok temu dla 60 proc.), a niezadowoleni ze sprzedaży w tym okresie stanowią 17 proc. (w 2003 r. tylko 8 proc.). Niczym specjalnym czwarty kwartał nie wyróżnił się według co trzeciego resellera. Warto podkreślić, że jeszcze niedawno wydawało się, że oceny ostatnich trzech miesięcy 2004 r. będą znacznie gorsze. Od początku października do połowy listopada aż 61 proc. resellerów miało gorszą sprzedaż niż w tym samym okresie 2003 r. Według 54 proc. ankietowanych klienci kupowaliby więcej, ale po prostu nie stać ich na nowy sprzęt. Powodem słabego popytu miał też być między innymi odpływ pieniądza z rynku spowodowany boomem na używane samochody i wyprzedażą akcji wchodzącego na giełdę PKO BP (więcej na ten temat w CRN nr 25/2004, 'Gdzie jest czwarty kwartał?’).

Wracając do naszej ostatniej sondy: nie brakuje optymistów wśród pytanych o pierwszy kwartał nowego roku. W sumie 39 proc. naszych respondentów sądzi, że w najbliższych trzech miesiącach ich interesy będą szły dobrze lub bardzo dobrze. Przeciwnego zdania jest co czwarty. Jeszcze wyraźniej dobre nastroje większości resellerów odzwierciedlają odpowiedzi na pytanie o przewidywania na cały 2005 r. Otóż przedstawiciele 45 proc. firm twierdzą, że będzie lepszy niż 2004, a 9 proc. – że dużo lepszy. Odmienne zdanie ma w tej sprawie 13 proc. pytanych. Co trzeci reseller twierdzi, że bieżący rok nie będzie się niczym różnił od poprzedniego.

Zarobić na dużych firmach

W ubiegłym roku interesy szły najlepiej integratorom, którzy sprzedają przede wszystkim dużym firmom. Ponad 70 proc. uważa, że był pod względem sprzedaży bardzo dobry (23 proc. wskazań) lub przynajmniej dobry (50 proc.). Spory odsetek zadowolonych znajdziemy wśród resellerów, którzy obsługują głównie urzędy. Dobrze o minionych dwunastu miesiącach mówi tu w sumie 56 proc. pytanych. Nie najgorzej zeszły rok minął sprzedawcom działającym w sektorze małych i średnich firm – 49 proc. nie narzeka na sprzedaż w 2004 r. Wśród właścicieli firm sprzedających głównie klientom domowym odsetek zadowolonych jest mniejszy i wynosi 44 proc.

Bardzo podobnie rozłożyły się odpowiedzi na pytanie o przewidywania na 2005 r. Największymi optymistami są resellerzy działający głównie w sektorze największych przedsiębiorstw. Dobrej myśli jest 60 proc. z nich. Z niezłymi, choć nie aż tak dobrymi nastrojami, mamy zresztą do czynienia wśród resellerów we wszystkich pozostałych segmentach rynku. W każdym przypadku co najmniej połowa pytanych o przyszły rok odpowiada, że będzie lepszy od 2004, a część twierdzi nawet, że dużo lepszy.

Już nie Mazowsze?

Minione dwanaście miesięcy najlepiej oceniają resellerzy z Kujawsko-Pomorskiego i Podkarpackiego. Podobne wyniki otrzymaliśmy w ubiegłym roku. Jeszcze dwa lata temu branżowym eldorado wydawało się Mazowsze. Tym razem więcej zadowolonych przedsiębiorców prowadzi sprzedaż nie tylko w dwóch wspomnianych regionach, ale także w Dolnośląskiem i Zachodniopomorskiem. Pod względem odsetka niezadowolonych bezsprzecznie prowadzi województwo łódzkie, przed opolskim, podlaskim i świętokrzyskim.

Podsumowaniom 2004 roku towarzyszą oczywiście prognozy na 2005. Największy optymizm panuje w Opolskiem, Podkarpackiem i Świętokrzyskiem. Za zagłębia optymizmu można jeszcze uznać Mazowieckie i Pomorskie. Warto zwrócić uwagę, że we wszystkich województwach przedsiębiorcy w różowych okularach przeważają nad czarnowidzami, których najwięcej jest w województwach: lubelskim, lubuskim, kujawsko-pomorskim oraz łódzkim.

Podobnie było rok temu, kiedy z nadzieją na 2004 r. patrzyło w przyszłość gros resellerów w niemal wszystkich województwach. Wyjątek stanowiło wówczas Łódzkie i Świętokrzyskie. Wprawdzie w Łódzkiem przedstawiciele 37 proc. firm uważali, że 2004 r. będzie dobry lub bardzo dobry, ale drugie tyle twierdziło, że będzie gorszy, a nawet dużo gorszy od poprzedniego. W Świętokrzyskiem pesymistów (56 proc.) było więcej niż optymistów (44 proc.). Najwięcej resellerów, którzy byli dobrej myśli, prowadziło interesy w województwie mazowieckim (72 proc.) i podlaskim (72 proc.). W szczególnie jasnych barwach rozpoczynający się wtedy 2004 r. widzieli także sprzedawcy z Dolnośląskiego, Podkarpackiego i Pomorskiego (po 67 proc. optymistów w każdym regionie).