Wyniki badania pokazują, że w ciągu ostatnich kilku lat wiele się zmieniło, jeśli chodzi o sposób, w jaki resellerzy łączą się z Internetem. Dziś zdecydowana większość czytelników (blisko 80 proc.) ma już stałe łącze internetowe, najczęściej Digital Subscriber Line. Z połączeń modemowych korzysta nader skromny odsetek sprzedawców – zaledwie co dziesiąty. Jeszcze parę lat temu większość resellerów, których zapytaliśmy, jak wchodzą do sieci, używała modemu. Wypieranie powolnych połączeń modemowych przez szybkie łącza stałe jest wynikiem spadku cen usług internetowych. Obecnie wydatki resellerów na Internet nie przekraczają zwykle 500 złotych miesięcznie. W praktyce koszty te oscylują wokół 200 złotych. Tyle płaci się za stały dostęp do Internetu oferowany przez TP, a właśnie z usług tego dostawcy najczęściej korzystają ankietowani.

Zwykle kabel na stałe

Stałe łącza to w przypadku resellerów najczęściej DSL (takiej odpowiedzi udzieliło 65 proc. przedstawicieli firm komputerowych, które wzięły udział w badaniu). Około 3/4 firm, które mają DSL, korzysta ze oferty Telekomunikacji Polskiej. Wśród nich połowa wybrała SDI (stały dostęp do Internetu), a połowa Neostradę. Ponad 20 proc. resellerów mających DLS podpisała umowę z innymi firmami niż TP. Wśród alternatyw dla DSL najczęściej wymieniane były: łącza operatorów telewizji kablowych, sieć Polpak i radiolinie. Z takich rodzajów dostępu do Internetu korzysta ponad 30 proc. resellerów dysponujących łączem stałym.

Spójrzmy na wyniki Barometru CRN Polska od innej strony. Z usług jakich dostawców najczęściej korzystają resellerzy? Oczywiście na pierwszym miejscu znajdzie się Telekomunikacja Polska. Jeśli nasi czytelnicy nie korzystają z usług TP, najczęściej są klientami telewizji kablowych (to 'okno na świat’ co piątego resellera). Lokalnym dostawcom udało się zdobyć niemal 15 proc. ankietowanych firm IT, a operatorom innym niż TP – 11 proc.

Ile płacą resellerzy i za co

Firmy świadczące usługi internetowe zarabiają na resellerze przeciętnie nie więcej niż 500 złotych miesięcznie. Znakomita większość naszych czytelników (blisko 90 proc.) twierdzi, że tyle właśnie płaci za możliwość korzystania z Internetu. Okazuje się, że więcej jest takich, którzy wydają na Internet co miesiąc powyżej 2 tys. złotych niż tych, których wydatki mieszczą się w przedziale 500 – 1000 złotych. Wniosek z tego, że naszym czytelnikom wystarcza zwykłe standardowe łącze albo potrzebują rozbudowanej sieci obsługującej wiele stanowisk pracy. Stanów pośrednich w zasadzie brak. Co, oprócz możliwości surfowania po sieci, resellerzy otrzymują za pieniądze płacone firmom świadczącym dostęp do Internetu? Najczęściej ograniczają się do korzystania ze standardowych usług hostingowych, do których należy możliwość założenia skrzynki pocztowej i własnej strony WWW. Rzadziej korzystają z miejsca na dysku udostępnianego na serwerach dostawcy internetowego.