Opublikowany w lipcu br. przez portal Skąpiec.pl raport dotyczy oglądalności aparatów cyfrowych i kamer internetowych. Obejmuje dane zgromadzone między pierwszym stycznia 2007 r. a końcem czerwca roku 2008.
Prawie 30 proc. internautów interesowało się aparatami najtańszymi, czyli w cenie poniżej 400 zł. Największą oglądalnością cieszyły się aparaty cyfrowe marki Canon. Ponad połowa odwiedzających poszukiwała cyfrówek z zoomem dziesięciokrotnym lub większym. Prawie 50 proc. użytkowników wrocławskiej porównywarki poszukiwało aparatów kompaktowych.
Jeśli chodzi o kamery internetowe, to ponad 38 proc. użytkowników serwisu było zainteresowanych produktami z przedziału cenowego od 50 do 100 zł. Najbardziej popularną marką okazał się Logitech – oglądalność urządzeń tego producenta sięgnęła 40 proc. Większość internautów chciałaby mieć też kamerę z wbudowanym mikrofonem, a preferowaną przez nich rozdzielczością wideo jest 1280×1024 dpi.

Kanoniczny lider

Internauci interesowali się przede wszystkim najtańszymi aparatami, czyli takimi, które kosztują mniej niż 400 zł. Wyboru tego parametru w filtrze dokonało 28 proc. użytkowników portalu. Nieco mniej popularne były aparaty kosztujące od 600 do 799 zł. Stanowiły one 23 proc. wszystkich wyborów. Trzecim najbardziej popularnym przedziałem cenowym był zakres od 400 do 499 zł. Produkty w takich cenach miały oglądalność nieco ponad 12 proc. Niemal taki sam wynik odnotowano w przypadku produktów kosztujących od 1000 do 1199 zł. Niewielu odwiedzających strony portalu interesowało się urządzeniami w cenie z zakresu od 800 do 999 zł (oglądalność wyniosła w tym przypadku nieco ponad 6 proc.). Marginalne znaczenie miały aparaty najdroższe, czyli kosztujące więcej niż 2 tys. zł.
Użytkownicy Skąpca najczęściej szukali produktów marki Canon – oglądalność na poziomie 26 proc. Na drugim miejscu uplasowały się aparaty Sony. Wyrobów tego producenta poszukiwało ponad 14 proc. internautów. Na kolejnych miejscach znalazły się urządzenia marki Olympus, których oglądalność wyniosła prawie 13 proc., oraz Panasonic i Nikon (odpowiednio 12,4 proc. i 11,6 proc.). Nieco ponad 7 proc. użytkowników portalu interesowało się urządzeniami z logo Fuji. Pozostałe marki uzyskały oglądalność poniżej 5 proc.

Dziesięć razy i więcej

Jeśli chodzi o rozdzielczość, to zauważono zasadę: im mniejsza rozdzielczość, tym mniejsza oglądalność. Największym zainteresowaniem cieszyły się aparaty z rozdzielczością 10x Mpx, których oglądalność osiągnęła 32 proc. Drugie miejsce zajęły w zestawieniu urządzenia z rozdzielczością 8x Mpx (22 proc.). Osiemnastoprocentową oglądalność miały produkty o rozdzielczości 7x Mpx i 6x Mpx. Zaledwie 6-proc. oglądalność zyskały aparaty o rozdzielczości 5x Mpx.
Największym zainteresowaniem internautów cieszyły się urządzenia z zoomem optycznym dziesięciokrotnym lub większym. Analitycy Skąpca tłumaczą, że tak duże zainteresowanie sprzętem z takimi parametrami wynika z rosnącej popularności aparatów tzw. ultrazoomów (zwanych potocznie aparatami turystycznymi). Urządzenia z zoomem z zakresu od 5x do 7,9x cieszyły się ponad dwukrotnie mniejszym zainteresowaniem (22,53 proc.). Aparaty o zoomach z innych zakresów były znacznie mniej popularne.
44 proc. odwiedzających stronę Skąpca preferowało aparaty kompaktowe. Urządzenia tego typu nieznacznie wyprzedziły lustrzanki, których oglądalność wyniosła 42 proc. Sporo w tyle pozostawały ultrazoomy, które oferują kilkunastokrotne zoomy optyczne (uzyskały 14-proc. oglądalność).

LIPIEC W PORTALU SKĄPIEC.PL

Zdaniem analityków z serwisu Skąpiec.pl w lipcu br. stronę portalu odwiedziło niemal 1,3 mln użytkowników. Internauci generują blisko 26 mln odsłon miesięcznie. Obecnie w serwisie można znaleźć około 2,5 mln ofert z ponad 1100 sklepów.

Kamera dla internauty

Oglądalność kamer marki Logitech wyniosła niemal 40 proc. Natomiast produktów Creative’a poszukiwało prawie 31 proc. internautów. Zdaniem analityków Skąpca polski rynek kamer internetowych nie jest jeszcze rozpoznany przez rodzimych internautów i dlatego poszukują sprzętu firm znanych z produkcji komputerowych urządzeń peryferyjnych. Produkty pozostałych marek miały znacznie mniejszą oglądalność. Kamery marki A4Tech osiągnęły oglądalność 9,6 proc., a urządzenia Microsoftu – lidera na rynku systemów operacyjnych – 9 proc. Pozostałe marki nie cieszyły się zainteresowaniem, a ich oglądalność nie przekraczała 3 proc.
Najczęściej oglądanymi produktami były kamery z przedziału cenowego od 50 do 100 zł (39 proc.). Najtańsze kamery internetowe, czyli takie, które kosztują 50 zł i mniej, miały oglądalność 32 proc. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się produkty najdroższe, czyli takie, za które trzeba zapłacić więcej niż 100 zł (29 proc.).
Na pierwszy rzut oka widać, że użytkownicy Skąpca woleli kamery z wbudowanym mikrofonem niż bez. Ponad 80 proc. internautów, którzy odwiedzili stronę Skąpca, wybrało taki parametr.
Natomiast jeśli chodzi o rozdzielczość wideo, to internauci preferowali kamery, w których wynosiła ona 1280×1024 dpi (oglądalność 34 proc.). Nieco mniejsze było zainteresowanie kamerami o rozdzielczości VGA, czyli 640×480 dpi (29-proc. oglądalność). Jedna piąta użytkowników interesowała się sprzętem o rozdzielczości wideo 800×600 dpi (21 proc.).