Zacznijmy od AB. Wrocławski dystrybutor postanowił w czwartym kwartale szczególnie intensywnie promować materiały eksploatacyjne marki TB. Żeby zachęcić resellerów do ich sprzedaży, opracował program partnerski, do którego można przystąpić jako TB Dealer lub TB Business Partner. TB Dealerzy muszą sprzedawać miesięcznie produkty tej marki za minimum 1,5 tys. zł netto. TB Business Partnerom dystrybutor ustawił poprzeczkę znacznie wyżej. Aby utrzymać się w programie, muszą co miesiąc sprzedawać materiały eksploatacyjne TB za minimum 15 tys. zł netto. Do obowiązków resellerów na obu poziomach należy poza tym promowanie tych produktów (np. na stronie internetowej) i terminowe regulowanie należności. TB Business Partner musi brać aktywny udział we wszystkich promocjach sprzętu TB.
W zamian uczestnicy programu mogą liczyć na preferencyjne ceny produktów TB. W AB dowiedzieliśmy się, że upusty wynoszą od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. Po podpisaniu umowy każdy uczestnik programu dostaje tzw. marketingowo-promocyjny pakiet startowy. TB Dealer otrzyma mały stojak na produkty, certyfikat, woblery, ulotki oraz koszulkę polo. TB Business Partner natomiast może poza tym liczyć na kaseton zewnętrzny oraz duży stojak na produkty. Resellerom na obu poziomach współpracy przysługuje raz na kwartał dodatkowy darmowy pakiet materiałów reklamowych, takich jak ulotki, breloczki, kubki. Dystrybutor zobowiązał się też, że będzie organizował promocje specjalnie dla uczestników programu i umieści ich nazwy na stronie www.tb.ab.pl.

Do korzyści, jakie z przystąpienia do programu czerpią TB Business Partnerzy, należy wyłączność na sprzedaż materiałów eksploatacyjnych TB na ustalonym z AB terenie. Dystrybutor podzielił Polskę na 40 regionów (patrz: mapka na www.tb.ab.pl), w których będzie miał prawo działać tylko jeden TB Business Partner. Dystrybutor daje też partnerom tego poziomu gwarancję minimalnej marży.

Będą mieli najlepsze z możliwych ceny oraz gwarancję wyłączności na określonym terenie – tłumaczy Artur Masiukiewicz, Business Unit Manager AB. – Dzięki temu nie będzie dochodzić do walki między partnerami i będą oni mogli uzyskiwać założone przez siebie marże.
AB zapewnia też, że TB Business Partnerzy mogą liczyć na realizację reklamacji (produktów TB) w ciągu 24 godzin od przyjścia towaru do wrocławskiej centrali AB (z wyjątkiem piątku, złożone w tym dniu reklamacje będą bowiem rozpatrywane w poniedziałek). Dystrybutor przygotował poza tym program marketingowy SPM, TB Business Partnerzy otrzymają budżet marketingowy, który może sięgać kilku procent obrotu w danym okresie. Dodatkowym bonusem ma być pomoc AB w przetargach publicznych, w których TB Business Partnerzy będą oferowali produkty TB. Ma ona polegać m.in. na specjalnych upustach.

Program Profit

Klienci Pronox Technology od września mogą zbierać punkty w programie Profit i wymieniać je na prezenty. Katalog prezentów (www.profit.pronox. com/katalog.php) zawiera kilkadziesiąt pozycji – począwszy od długopisu (trzeba zebrać 44 pkt.) przez rower górski (861 pkt.), aż do samochodu Smart (niestety, aż 47 298 pkt.). Punkty uzyskuje się na dwa sposoby: za wybrane, wskazane przez Pronox produkty, tzw. towary premiowane (na przykład w końcu września status towarów premiowanych miały słuchawki Easy Touch, za każdy komplet Pronox przyznawał 1 pkt.), oraz za płacenie za dowolny towar gotówką w dniu odbioru. Każde wydane w ten sposób 200 zł brutto przynosi uczestnikowi 1 pkt, czyli za 1 zł brutto na konto resellera wpływa 0,005 pkt. Zamienić zgromadzone punkty na prezenty można w każdej chwili. Wystarczy wejść na internetową stronę programu Profit (www.profit.pronox.com) i wybrać oraz zamówić prezent. Pronox nie wprowadził możliwości wymiany nagród na gotówkę.

Chomikowanie z Emiterem

Kolejną jesienną propozycją dla zwolenników programów partnerskich jest przygotowany dla partnerów Emitera program Chomik. Jego zasady są równie proste, jak w przypadku Profitu. Tutaj także uczestnicy zbierają punkty, które mogą w każdej chwili wymienić na wybrane nagrody. Emiter przygotował pięć kategorii nagród: 'Dla Ciebie’ (np. zegarki za 105 pkt.), 'Dla dziecka’ (np. gry planszowe – 30 pkt.), 'Do biura’ (m.in. wieczne pióra – 50 pkt.), 'Do domu’ (np. czajniki – 185 pkt.), 'Do samochodu’ (np. radioodtwarzacze – 700 pkt.). Za każdą zapłaconą fakturę o wartości 1 tys. złotych netto dystrybutor przyznaje partnerowi jeden punkt, za faktury o wartości od 2000 do 2999 tys. zł netto – 2 punkty, a za zakupy wartości 3000 – 3999 zł – 3 punkty itd. Za samo przystąpienie do programu resellerzy otrzymują 5 punktów, a firma aktywnie współpracująca i regularnie opłacająca faktury przez ostatnie 12 miesięcy jest premiowana 12 punktami. Dodatkowe punkty można zdobyć za płatność gotówką (otrzymuje się wówczas podwójną liczbę punktów) lub kupowanie produktów premiowanych (patrz: www.emiter.pl/chomik/promocje.php). Emiter zapewnia, że dla uczestników programu będzie organizował dodatkowe promocje. Warto pamiętać, że warunkiem przyznania punktów jest terminowe płacenie. Poza tym w Chomiku punkty mogą być wymienione wyłącznie na nagrody. Nie przewiduje się wymiany punktów na gotówkę lub rabaty.