Co drugi reseller utrzymuje średnią marżę na sprzęt na w miarę przyzwoitym poziomie. Wynosi ona w ich przypadku 10 proc. Jednak co piąty nasz czytelnik przyznaje, że jego średnia marża nie przekracza 5 proc. Tylko jeden na stu resellerów to szczęśliwiec, który deklaruje, że średnio zarabia ponad 20 proc. na sprzedaży sprzętu. Jeszcze bardziej przygnębiające okazały się odpowiedzi na pytanie o średnią marżę na pecety. Wprawdzie połowa pytanych zarabia na nich 10 proc., ale co czwarty reseller stosuje 5-procentowy narzut, a niemałą grupę (14 proc.) stanowią firmy, które sprzedają pecety z marżą mniejszą niż 5 proc. Tylko 10 proc. ankietowanych zarabia na komputerach średnio 15 proc., a 20-procentowe narzuty stosuje 1 proc. resellerów, którzy odpowiedzieli na pytania.

Według naszych czytelników największe zyski (jednostkowo) przynosi sprzedaż akcesoriów (klawiatur, myszy, głośników etc.) oraz sprzętu sieciowego. Wciąż nieźle można zarobić na notebookach i serwerach. Na najbardziej zyskownym sprzęcie – nawet ponad 50 proc. ceny sprzedaży, jednak najczęściej marże wynoszą 15, 10 lub 30 proc. Erozja marż w największym stopniu dotyczy według resellerów rynku drukarek (najmniejsze marże są podobno związane ze zbytem najtańszych modeli HP) oraz składaków. Niewiele można też zarobić między innymi na procesorach i pamięciach (twierdzi tak odpowiednio – 11 i 10 proc. pytanych).

Z barometru wynika, że więcej, choć wcale nie tak dużo, można zarobić na oprogramowaniu. W tym przypadku średnie narzuty sięgają 10 proc. Tak wygląda sytuacja 38 proc. sprzedawców. Jednak ponad 20 proc. firm zarabia na programach średnio 15 proc., a kolejne 15 proc. pytanych – 20 proc. Najlepszy interes to sprzedaż oprogramowania dla firm. Twierdzi tak ponad połowa czytelników CRN Polska. Daleko w tyle są systemy operacyjne (najlepiej zarabia na nich 11 proc. resellerów), programy graficzne, aplikacje biurowe oraz oprogramowanie antywirusowe. Co piąty reseller informuje, że jego najwyższe marże na oprogramowaniu sięgają 30 proc., a kolejnych 20 proc. respondentów – 20 proc. Spora grupa resellerów (14 proc.) zarabia na programach 40 proc. ceny sprzedaży, a jeden na dwudziestu ponad 50 proc. Według przedstawicieli 76 proc. firm z najmniejszymi marżami mamy do czynienia w przypadku systemów operacyjnych. Według kolejnych 10 proc. pytanych najmniej zarabia się (jednostkowo) na aplikacjach biurowych. Małe narzuty dotyczą poza tym programów antywirusowych, gier oraz programów do obsługi firm.