California Business Link, bo tak nazywa się 'kalifornijski’ system dystrybucji online, powstał dwa lata temu. Po około półtora roku jego działania dystrybutor zdecydował, że wymaga gruntownej modyfikacji. I nic dziwnego. Kiedy w końcu 2002 roku zapytaliśmy naszych czytelników, jak oceniali funkcjonujące wówczas systemy e-dystrybucji, CBL najczęściej wrzucano do worka z napisem 'dostateczny’ (czytaj: 'Koszyk coraz bardziej wirtualny’, CRN Polska nr 24/2002). Od tego czasu system przeszedł gruntowną modyfikację. W stosunku do wersji z roku 2002 pozostawiono tak naprawdę tylko… nazwę. Szefowie Californii twierdzą, że najnowsza wersja CBL-a jest bardziej funkcjonalna, a także bardziej przyjazna dla użytkownika. Jeśli to fakt, przewidujemy, że do końca roku obroty w trybie online powinny przekroczyć 50 proc. łącznych obrotów dystrybutora (takie wyniki mają firmy, których systemy oceniono we wspomnianym badaniu jako dobre bądź bardzo dobre). Na razie nie przekraczają 30 proc.

Wirtualne zakupy, realne nagrody

Jak wszystkie systemy e-dystrybucji, CBL pokazuje każdemu użytkownikowi jego ceny. Dotyczy to także dilerów, którzy są autoryzowanymi partnerami określonych producentów, uczestniczą w programach autoryzacyjnych i dzięki temu mają lepsze warunki handlowe. CBL bierze to pod uwagę i na przykład resellerom uczestniczącym w prowadzonym przez OKI programie Shinrai automatycznie dolicza dodatkowe upusty na drukarki japońskiej marki.

Żądane produkty najprościej wyszukuje się według nazwy kategorii, do której zostały przypisane, lub nazwy producenta. Dzięki systemowi filtrów CBL umożliwia też uściślenie wyboru produktu przez określenie właściwości technicznych. Przykładowo: każda płyta główna opisana jest według ponad 30 kryteriów. Dzięki temu diler może zaznaczyć, że szuka na przykład płyty z chipsetem ATI, gniazdem Socket A i współpracującej z magistralą 200 MHz.

Domyślnie system Californii proponuje zakup produktów, które są w magazynie. Jeśli jednak dilerowi nie zależy aż tak bardzo na czasie, może zaznaczyć, że interesują go wszystkie produkty z oferty dystrybutora. Wówczas lista towarów do wzięcia wydłuży się o produkty, których dystrybutor chwilowo nie ma. W spisie towarów do nabycia widnieją informacje o ich cenie, a także aktualnej liczbie w magazynie. Jeśli towaru nie ma, system wyświetla przy nim oznaczenie 'tel.’, które należy tłumaczyć mniej więcej tak: 'chcesz wiedzieć, kiedy będzie dostawa, to zadzwoń’. Obok produktów, które są objęte promocją, znajduje się ikonka odpowiadająca danej akcji. Aby uzyskać informację o promocji, należy na nią kliknąć. Oznaczenia te stanowią również system podpowiedzi dla dilera, jak kupować taniej. Klikając na ikonkę Mr Bundle, użytkownik dowie się, że dany produkt sprzedawany jest również w postaci zestawu dwóch lub więcej wyrobów o cenie sumarycznej niższej niż suma cen poszczególnych składników zestawu.

Istotne, że California Computer postanowiła dodatkowo nagradzać partnerów, którzy kupują online. Zachętą jest promocyjny koszt transportu towarów kupionych przez Internet, korzystniejszy niż w przypadku zamówień składanych np. telefonicznie. Ponadto dystrybutor opracował program partnerski California Partner Club. Jego uczestnicy (czyli wszyscy kupujący w CBL-u) za każdym razem za zakupy otrzymują punkty, które mogą wymieniać na atrakcyjne nagrody rzeczowe. Aby uzyskać 1 punkt, trzeba wydać w CBL-u 200 zł (netto). Użytkownicy systemu, którzy lubią tego typu zabawy, powinni zwrócić szczególną uwagę na produkty oznaczone charakterystyczną kolorową palemką. Kupując te właśnie towary, szybciej będą zbierać punkty, bo żeby uzyskać jeden punkt, muszą wydać 'tylko’ 100 zł (na sprzęt oznaczony jedną palemką) lub 50 zł (na produkty z dwiema palemkami).

Bo czas to pieniądz

Towar, który użytkownik chce kupić, musi oczywiście trafić do wirtualnego koszyka. Użytkownik może stworzyć dowolną liczbę koszyków i pracować z kilkoma naraz, a nawet przerzucać towary z ednego do drugiego. Na tej samej zasadzie opracowano system tzw. cenników podręcznych. Można je tak skonfigurować, aby za każdym razem pokazywały ceny i opisy wyłącznie określonych grup. Zapamiętaną w cenniku konfigurację diler może skopiować do koszyka. Dzięki temu nie będzie musiał przy każdej wizycie w CBL-u na nowo biegać po systemie i wybierać te same produkty.

Po wybraniu wszystkich żądanych produktów i kliknięciu przycisku 'Zamawiam’, system wymaga od użytkownika podania imienia, nazwiska i numeru telefonu. Dystrybutor tłumaczy, że na razie na jedną firmę przypada tylko jedno konto w CBL-u, istnieje więc prawdopodobieństwo, że będzie z niego korzystać więcej niż jeden pracownik. Ewentualne problemy z zamówieniem łatwiej będzie wyjaśnić, znając dane zamawiającego… W najbliższym czasie California przydzieli po kilka kont jednej firmie, a do szefów będzie należała decyzja, który pracownik będzie mógł robić zakupy, a który najwyżej przeglądać ofertę.

Koszyk to jeszcze nie rezerwacja

Przed ostatecznym potwierdzeniem zamówienia należy jeszcze wskazać adres, pod który ma trafić towar, wybrać preferowaną formę płatności (gotówka czy kredyt) oraz zaznaczyć, czy po towar zgłosimy się osobiście czy wolimy usługę spedytora. Wówczas pozostaje już tylko kliknięcie 'Potwierdzenia zamówienia’ i… czekanie na przesyłkę. Oczywiście system sprawdzi, czy jesteśmy rzetelnym płatnikiem, a także czy nie przekroczyliśmy limitu kupieckiego. Jeśli coś jest nie w porządku, transakcja zostanie wstrzymana (towar będzie w rezerwacji, ale dział księgowości wstrzyma się z przygotowaniem faktur) do czasu uregulowania płatności.

Warto w tym miejscu podkreślić, że samo wrzucenie towaru do koszyka nie jest równoznaczne z jego rezerwacją. Dopiero po wciśnięciu 'Zamawiam’ uzyskujemy pewność, że nikt nie sprzątnie nam towaru sprzed nosa. I jeszcze jedna uwaga: po kliknięciu 'Zamawiam’ użytkownik ma pięć minut na 'Potwierdzenie zamówienia’. Po tym czasie rezerwacja zostanie anulowana.

Jak widać, realizacja zakupów w CBL-u odbywa się bez kontaktu z pracownikami. Jednak zawsze może się zdarzyć, że będziemy mieli specjalne oczekiwania. Wówczas możemy skorzystać z pola 'Uwagi’ (uaktywnia się po wybraniu funkcji 'Zamawiam’). Możemy także, klikając na odpowiednie pole, zażyczyć sobie, aby przed wystawieniem faktury skontaktował się z nim handlowiec dystrybutora. Wtedy towary zostaną zarezerwowane, ale księgowość poczeka z fakturowaniem do czasu, aż handlowiec porozmawia z dilerem. O tym, że towar opuszcza magazyn Californii, dystrybutor informuje kupującego za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Nie tylko zakupy

Szefowie Californii podkreślają, że chcą, aby ich system był używany nie tylko do zakupów, ale żeby służył także jako narzędzie przydatne partnerom w codziennej pracy. Po to wprowadzono między innymi funkcję 'Porównanie produktów’. Jak już wspomnieliśmy, większość urządzeń z oferty warszawskiej firmy jest dokładnie opisana według wielu różnych kryteriów. Dzięki temu system umożliwia łatwe porównanie różnych produktów nie tylko pod względem ceny, ale także funkcjonalności. Przydatnym narzędziem jest tzw. oferta dla użytkownika końcowego. Diler może wybrać z systemu określone produkty, których kupno chce zaproponować swojemu klientowi, a system sporządzi wydruk zawierający ich opisy i ceny (dla użytkownika końcowego z uwzględnieniem marży dilera). Kupujący za pośrednictwem CBL-u mogą wreszcie dzięki niemu uzyskać informacje na temat faktur zapłaconych, niezapłaconych i przeterminowanych oraz zorientować się, które złożone przez nich zamówienie ma status 'zamówienia bieżącego’ (nie zostało zaksięgowane), a które znajduje się 'w realizacji’ (faktury już wystawiono). W trybie online uzyska też numer listu przewozowego każdej paczki. Klikając na link z napisem 'Serwis’, diler dowie się, czy reklamowany przez niego towar jest nadal w serwisie, czy już go naprawiono.

Na koniec warto pamiętać o wylogowaniu się z systemu ze względów bezpieczeństwa. Inaczej system wyloguje nas automatycznie, ale dopiero po kilku godzinach od ostatniej czynności wykonanej w CBL-u.