Najnowszy MS Office dla użytkowników końcowych można kupić w 4 podstawowych wersjach: Standard, Professional, Small Business oraz Dla Nauczycieli, Studentów i Uczniów. Ceny detaliczne programów wahają się od 400 do ponad 2 tys. zł netto. Producent wyposażył niektóre pakiety najświeższej edycji Office’a w całkowicie nowe aplikacje, które mogą przydać się zarówno małej, jak i dużej firmie. Office w wydaniu edukacyjnym oferowany jest na dość atrakcyjnych warunkach.

Zacznijmy od nowości opracowanych z myślą o przedsiębiorcach. Właścicielom małych firm Microsoft proponuje aplikację Business Contact Manager (tylko w pakiecie MS Office Small Business Edition 2003). Ogólnie mówiąc, służy ona do zarządzania kontaktami z klientami. Business Contact Manager automatyzuje: rejestrowanie informacji o poszczególnych klientach (np. rozmów telefonicznych, kontaktów osobistych, wysłanych ofert, mailingów itp.), pisanie i wysyłanie ofert handlowych (ma w tym pomagać Smart Document, czyli 'inteligentny dokument’, który m.in. „podpowiada” autorowi oferty, gdzie i jakie informacje wpisać), sporządzanie faktur (ale tylko pro forma), wprowadzanie zmian danych w bazie na bieżąco, przygotowanie raportów i prognoz sprzedaży.

Dla dużych przedsiębiorstw Microsoft opracował aplikację InfoPath 2003. Znajduje się ona wyłącznie w pakiecie MS Office Professional Enterprise Edition 2003 dostępnym w programach licencji wolumenowych. InfoPath ma ułatwiać gromadzenie i dzielenie się informacjami w dużych firmach lub instytucjach. W programie wykorzystano technikę gotowych formularzy elektronicznych w języku XML. Nowa aplikacja to narzędzie do informowania na bieżąco o wszystkim uczestników danego projektu. InfoPath może przydać się np. handlowcom podróżującym po Polsce w utrzymywaniu stałego kontaktu z centralą firmy.

Do nowości w oprogramowaniu Office 2003 należy też Information Rights Management. Za jego pomocą kontroluje się uprawnienia użytkowników do wykonywania pewnych czynności związanych z dokumentami, np. pozwolenie na drukowanie, wysyłanie czy kopiowanie dokumentów. IRS znajdziemy tylko w wersjach Professional pakietu Office 2003. Ciekawa jest opcja wyszukiwania zintegrowana z programami Word, Excel, PowerPoint i Outlook. Znajduje się w nich okienko zadań, w które wpisuje się szukane słowo, a program automatycznie odwołuje się do internetowych słowników, wyszukiwarek, baz danych itp.

Wszystkie wersje Office’a po polsku są na rynku zaledwie od 20 listopada (miesiąc wcześniej wprowadzono do dystrybucji tylko niektóre z nich). Jakim cieszą się popytem? Takim, jak poprzednie – usłyszeliśmy od dystrybutorów i resellerów. Nic w tym dziwnego, Microsoft, ze względu na swoją markę, po prostu „sprzedaje się sam”, jak to określił jeden z dystrybutorów. Pewne oznaki szczególnego zainteresowania widać jedynie w przypadku pakietu Dla Nauczycieli, Studentów i Uczniów. Zawiera on Word, Excel, Outlook i PowerPoint. Kosztuje w detalu niewiele ponad 400 złotych netto, podczas gdy za wersję Standard, składającą się z tych samych programów, tyle że nie obwarowaną wymaganiami dotyczącymi profesji użytkownika, trzeba zapłacić już ponad 1,5 tys. Kupując jeden pakiet Office’a „edukacyjnego”, otrzymuje się w praktyce 3 licencje (to nowość w porównaniu z jego poprzednimi edycjami). Nabywca może zainstalować program aż na trzech komputerach, pod warunkiem, że należą one do członków jego rodziny (Microsoft nie definiuje dokładnie co to znaczy, np. czy mają się one znajdować w tym samym mieszkaniu). W przeciwieństwie do poprzednich wersji programu dla osób związanych z edukacją (Office XP) w 2003 roku licencję na niego kupuje się dożywotnio, nie wygasa ona po zakończeniu nauki lub porzuceniu zawodu nauczycielskiego.