Dla biznesu i edukacji
Najważniejsze nowości w tegorocznej edycji Microsoft Office stworzono z myślą o przedsiębiorcach oraz nauczycielach, studentach i uczniach. Dla firm przeznaczone są zupełnie nowe aplikacje do zarządzania informacjami. Dla ludzi związanych z edukacją Microsoft przygotował pakiet w relatywnie niskiej cenie oraz zmodyfikował warunki licencji.
Najnowszy MS Office dla użytkowników końcowych można kupić w 4 podstawowych wersjach: Standard, Professional, Small Business oraz Dla Nauczycieli, Studentów i Uczniów. Ceny detaliczne programów wahają się od 400 do ponad 2 tys. zł netto. Producent wyposażył niektóre pakiety najświeższej edycji Office’a w całkowicie nowe aplikacje, które mogą przydać się zarówno małej, jak i dużej firmie. Office w wydaniu edukacyjnym oferowany jest na dość atrakcyjnych warunkach.
Zacznijmy od nowości opracowanych z myślą o przedsiębiorcach. Właścicielom małych firm Microsoft proponuje aplikację Business Contact Manager (tylko w pakiecie MS Office Small Business Edition 2003). Ogólnie mówiąc, służy ona do zarządzania kontaktami z klientami. Business Contact Manager automatyzuje: rejestrowanie informacji o poszczególnych klientach (np. rozmów telefonicznych, kontaktów osobistych, wysłanych ofert, mailingów itp.), pisanie i wysyłanie ofert handlowych (ma w tym pomagać Smart Document, czyli 'inteligentny dokument’, który m.in. „podpowiada” autorowi oferty, gdzie i jakie informacje wpisać), sporządzanie faktur (ale tylko pro forma), wprowadzanie zmian danych w bazie na bieżąco, przygotowanie raportów i prognoz sprzedaży.
Dla dużych przedsiębiorstw Microsoft opracował aplikację InfoPath 2003. Znajduje się ona wyłącznie w pakiecie MS Office Professional Enterprise Edition 2003 dostępnym w programach licencji wolumenowych. InfoPath ma ułatwiać gromadzenie i dzielenie się informacjami w dużych firmach lub instytucjach. W programie wykorzystano technikę gotowych formularzy elektronicznych w języku XML. Nowa aplikacja to narzędzie do informowania na bieżąco o wszystkim uczestników danego projektu. InfoPath może przydać się np. handlowcom podróżującym po Polsce w utrzymywaniu stałego kontaktu z centralą firmy.
Do nowości w oprogramowaniu Office 2003 należy też Information Rights Management. Za jego pomocą kontroluje się uprawnienia użytkowników do wykonywania pewnych czynności związanych z dokumentami, np. pozwolenie na drukowanie, wysyłanie czy kopiowanie dokumentów. IRS znajdziemy tylko w wersjach Professional pakietu Office 2003. Ciekawa jest opcja wyszukiwania zintegrowana z programami Word, Excel, PowerPoint i Outlook. Znajduje się w nich okienko zadań, w które wpisuje się szukane słowo, a program automatycznie odwołuje się do internetowych słowników, wyszukiwarek, baz danych itp.
Wszystkie wersje Office’a po polsku są na rynku zaledwie od 20 listopada (miesiąc wcześniej wprowadzono do dystrybucji tylko niektóre z nich). Jakim cieszą się popytem? Takim, jak poprzednie – usłyszeliśmy od dystrybutorów i resellerów. Nic w tym dziwnego, Microsoft, ze względu na swoją markę, po prostu „sprzedaje się sam”, jak to określił jeden z dystrybutorów. Pewne oznaki szczególnego zainteresowania widać jedynie w przypadku pakietu Dla Nauczycieli, Studentów i Uczniów. Zawiera on Word, Excel, Outlook i PowerPoint. Kosztuje w detalu niewiele ponad 400 złotych netto, podczas gdy za wersję Standard, składającą się z tych samych programów, tyle że nie obwarowaną wymaganiami dotyczącymi profesji użytkownika, trzeba zapłacić już ponad 1,5 tys. Kupując jeden pakiet Office’a „edukacyjnego”, otrzymuje się w praktyce 3 licencje (to nowość w porównaniu z jego poprzednimi edycjami). Nabywca może zainstalować program aż na trzech komputerach, pod warunkiem, że należą one do członków jego rodziny (Microsoft nie definiuje dokładnie co to znaczy, np. czy mają się one znajdować w tym samym mieszkaniu). W przeciwieństwie do poprzednich wersji programu dla osób związanych z edukacją (Office XP) w 2003 roku licencję na niego kupuje się dożywotnio, nie wygasa ona po zakończeniu nauki lub porzuceniu zawodu nauczycielskiego.
Podobne artykuły
Mongo DB: zarządzanie bazą danych w chmurze
Tradycyjne podejście do przetwarzania danych w przypadku systemów zarządzania relacyjną bazą danych nie we wszystkich przypadkach jest najbardziej optymalne. Konieczność przechowywania coraz bardziej rozbudowanych i skomplikowanych danych, oraz próba ich opisania w postaci tabel i relacji może prowadzić do wolnych wielotabelowych zapytań i rozrośniętych indeksów. W niektórych przypadkach, zamiast korzystać z narzędzia uniwersalnego, warto sięgnąć po system specjalistyczny. Jednym z takich systemów oferowanych w CloudPortal jest nierelacyjny system zarządzania bazą danych MongoDB.
Mechanizmy wysokiej dostępności relacyjnych baz danych w CoudPortal.pl
Wszystkie aplikacje udostępnianie w CloudPortal ze względu na elastyczną architekturę platformy w dużym stopniu wykorzystują dodatkowe usługi. Rozproszone systemy plików, bazy SQL i NOSQL, usługi kolejkowania, pamięci podręczne sesji i wiele innych mają zagwarantować szeroką gamę możliwości dla tworzonych i udostępnianych przez platformę rozwiązań.
Aplikacje Ruby na platformie CloudPortal
CloudPortal jest elastyczną platformą PaaS, która umożliwia tworzenie i utrzymywanie w jednym środowisku aplikacji przygotowanych w najpopularniejszych językach programowania i korzystających z szerokiej gamy usług. Jednym ze wspieranych środowisk uruchomieniowych jest konfiguracja wspierająca aplikacje Ruby, Rack, Rails i Sinatra.