Z wielu prognoz wynika, że znaczenie danych praktycznie dla każdego przedsiębiorstwa będzie coraz większe, więc ilość tych, które trzeba (lub warto) przetworzyć i przechowywać, również będzie rosła. Co oczywiście przełoży się na większą potrzebę zarządzania nimi, dostępności i zabezpieczenia informacji. Jednocześnie klienci oczekują poprawy elastyczności, skalowalności i automatyzacji rozwiązań, a przy tym prostoty obsługi. W tym kontekście podczas Akademii IT, którą zorganizowała Tech Data zachęcano partnerów przede wszystkim do rozbudowy portfolio usług. Przypominano o zaletach oferty szytej na miarę, dla konkretnego klienta, którego potrzeby i możliwości trzeba najpierw dobrze poznać. Warto przy tym korzystać z internetowych narzędzi udostępnianych przez producentów, takich jak chociażby Lenovo Data Center Solution Configurator. Umożliwia ono wybór odpowiedniej wersji np. serwera czy macierzy oraz wgląd do cen katalogowych produktów.

Kolejny ważny trend dotyczy wdrażania przez firmy strategii wielochmurowej, co wiąże się z potrzebą pełnej automatyzacji, tak aby dane migrowały między różnymi chmurami. Według informacji przedstawionych przez Veeam już teraz 81 proc. organizacji realizuje strategię multicloud.

Także małe firmy idą tą drogą, by optymalizować koszty. Z badania przeprowadzonego przez Veeam wynika, że zapewnienie dostępności jest warunkiem zdobycia zaufania klientów. Na obawę przed jego utratą wskazało 48 proc. pytanych.

Jak podaje producent, aż 66 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że podejmowane przez nie inicjatywy z zakresu cyfrowej transformacji kuleją z powodu problemów z dostępnością i nieplanowanymi przerwami. W efekcie aż 82 proc. z nich musi zmagać się z rozbieżnością między potrzebami a tym, co może zapewnić rozwój systemów IT. Przeciętny koszt problemów z dostępnością i zabezpieczeniami określono na 21,8 mln dol. dla jednego przedsiębiorstwa.

Namawiano partnerów do rozbudowy oferty usługowej, w tym analizy przedwdrożeniowej, jak również zapewnienia backupu. Jak zauważył przedstawiciel Veeam, klient nie musi mieć zespołu do spraw backupu, bo całą pracę może wziąć na siebie partner dostawcy. Podkreślał przy tym, że do świadczenia takich usług niezbędne są szerokie kompetencje. Producent wymaga od partnerów certyfikatów Veeam i znajomości różnych produktów.

Podczas szkoleń wskazywano również możliwości związane z backupem, kładąc nacisk na to, że klientów nie warto zachęcać niską ceną i trzeba zadbać o swoją marżę. Oczekują oni większej szybkości, wydajności i lepszej ochrony kopii przed awariami. Kolejne wymagania to elastyczność, łatwość obsługi i automatyzacja. Warto oferować rozwiązania umożliwiające użytkownikom urządzeń końcowych samodzielne tworzenie kopii, co odciąża dział IT – dzięki czemu łatwiej go przekonać do tego rodzaju inwestycji.

– Na klientach robią wrażenie prezentacje dotyczące znacznego skracania czasu wykonywania backupu – twierdzi Jacek Siekiński, inżynier wsparcia sprzedaży w Dell EMC.

Chętniej sięgają oni także po rozwiązanie pozwalające odtworzyć kopie zapasowe z dowolnego momentu, nie tylko w czasie sesji backupowej.

 

Możliwości dla integratorów stwarza także migracja z archiwów taśmowych, które mają swoje minusy, jak brak miejsca w firmie na przechowywanie taśm, konieczność ogrzewania biblioteki, uciążliwa eksploatacja (wynoszenie taśm, sprawdzanie czy działają). Namawiając użytkownika do migracji, warto zwracać uwagę na te kwestie.

Podczas prezentacji Microsoftu przekonywano, że partnerzy mogą oferować RODO „as a Service”, świadcząc usługi konsultingu, aczkolwiek pod warunkiem, że będą swobodnie poruszali się w tym obszarze. Integrator może również zapewniać klientom wsparcie w zakresie pakietu Microsoft 365. Przedstawicielka producenta wskazała w tym kontekście kilka obszarów, m.in.: inwentaryzację (trzeba sprawdzić, gdzie dane są przechowywane), ochronę (zabezpieczenie sieci, zasobów, zwłaszcza zarządzania tożsamością) i raportowanie (dokumentowanie gromadzenia oraz przetwarzania danych i procesów po wykryciu naruszenia).

Pole do działania dla partnerów stwarza panel usługi Microsoft 365 – Security and Compliance, który jest prawdopodobnie najrzadziej wykorzystywanym narzędziem w przypadku Office 365. Zachęcano również do sięgania po rozwiązania do audytu w usługach chmurowych.

W trakcie wykładów nie zabrakło zagadnień, które w ocenie analityków mają decydować o przyszłości rozwiązań informatycznych, jak chociażby sztuczna inteligencja. Dla wielu polskich firm z kanału sprzedaży to wciąż odległy temat, ale – jak przekonywał Michał Sierakowski, Growth Incubation Leader z IBM – rynek AI dobrze się rozwija także w naszym kraju, choć obecnie dominują na nim dostawcy oprogramowania.

Popyt i podaż w Polsce są duże. Jest sporo firm software’owych, które tego rodzaju rozwiązania tworzą dla zachodnich klientów – mówi przedstawiciel „Big Blue”.

Do rynków, w których stosowane są techniki AI, należy przede wszystkim retail, inteligentne miasta (identyfikacja zagrożeń) oraz rozwiązania tworzone z myślą o RODO. Przy czym sztuczną inteligencję najszybciej można wykorzystać do analizy obrazu.

W sztucznej inteligencji generalnie chodzi o to, żeby coś się robiło samo, żebyśmy nie musieli tego pilnować – wyjaśnił menedżer.

Czyli AI wpisuje się w oczekiwany przez klientów trend automatyzacji rozwiązań.

Wydaje się, że spore możliwości dla integratorów systemów stwarza analityka danych. Branże już teraz ją wykorzystujące to np. handel czy serwisy internetowe. Duże pole do działania jest także na rynku backupu – komentuje Łukasz Bageński, Key Account Manager, IT Serwis.

Trzy pytania do…

Andrzeja Bugowskiego, east region directora IoT & analytics w Tech Data

Jaki był klucz do wyboru zagadnień podczas ostatniej Akademii?

Wskazujemy partnerom aktualne trendy i obszary, w których mogą się rozwijać. Na sprzedaży hardware’u trudno jest zarobić. Ten rynek utrzymuje się na stałym poziomie. Integratorzy i resellerzy oczywiście zdają sobie z tego sprawę i wielu z nich poszukuje kierunku, w którym warto podążać. Pomagamy w takiej transformacji, dostarczając niezbędne know-how.

Jakimi rynkami powinni zainteresować się partnerzy?

Bezpieczeństwo, analityka, Internet rzeczy, sztuczna inteligencja to przykładowe obszary, w których widzimy potencjał wzrostu. Trzeba przede wszystkim chcieć, ale i mieć fachowe wsparcie. Jeżeli partnerzy nie posiadają wystarczającej wiedzy, mogą liczyć na pomoc naszych specjalistów. To dystrybutor jest na pierwszej linii wsparcia dla partnera.

Na Akademii IT sporo tematów było związanych z bezpieczeństwem. To chyba trudno nazwać nowym pomysłem na rozwój…

O bezpieczeństwie od dawna dużo się mówi, ale w firmach do zrobienia w tym zakresie jest praktycznie tyle samo, co kilkanaście lat temu. Choćby w takich obszarach jak backup i zarządzanie – tu partnerzy jeszcze długo będą mieli zajęcie. Kwestie zabezpieczeń są też szczególnie na czasie w związku z RODO i warto, aby firmy IT wykorzystały tę okazję, przychodząc do klientów z konkretnymi propozycjami poprawy bezpieczeństwa danych. Z naszych doświadczeń wynika, że tematyka rozwiązań bezpieczeństwa nie jest szczególnie skomplikowana dla partnerów, nawet gdy nie mają oni na tym polu dużego doświadczenia. Po kilku początkowych projektach realizowanych z udziałem naszych fachowców zaczynają naprawdę dobrze radzić sobie samodzielnie.

Przeczytaj naszą relację z wiosennej edycji Akademii IT Tech Data