W minionym miesiącu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie po raz pierwszy wziął pod lupę zapisy w regulaminach e-sklepów dotyczące prawa klienta do odstąpienia od umowy, reklamacji i właściwości miejscowej sądu. Efekt – rejestr zabronionych klauzul powiększył się o kolejne pozycje. Resellerzy nie mogą np. domagać się od klienta, aby zwracany towar – w przypadku odstąpienia od umowy – nie nosił śladów używania i był w oryginalnym opakowaniu (nr 2483, 2514; podobne zapisy UOKiK kwestionował już wcześniej). W razie zgłoszenia reklamacji sprzedawca nie ma prawa żądać od konsumenta dowodów uiszczenia wszelkich opłat i należności za przesyłkę (2507). Zakazano resellerom także wskazywania firmy kurierskiej, która dostarczy reklamowany towar (2518).

Z listą zakazanych klauzul dotyczących e-sklepów można zapoznać się na stronie Trusted Shops.

Stosowanie niedozwolonych klauzul w regulaminach e-sklepów może zostać uznane przez UOKiK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, za co grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego przychodu firmy.