UOKiK coraz bardziej pilnuje e-sklepów
W lipcu do rejestru klauzul niedozwolonych UOKiK dodano 160 pozycji, w tym ponad 50 dotyczących handlu elektronicznego – poinformował Trusted Shops. Sprzedawcy muszą uważać, żeby któryś z kwestionowanych zapisów nie znalazł się w regulaminie sklepu.
Ostatnio UOKiK najbardziej interesuje się klauzulami dotyczącymi reklamacji i prawa odstąpienia od umowy. Do rejestru dodano kolejne zapisy, które ograniczają prawa klienta. Sprzedawca nie może np. obciążać konsumentów kosztami związanymi z odesłaniem towaru (klauzule nr 3349, 3385, 3386). Nie wolno także domagać się od klientów, aby odebrali towar z reklamacji najpóźniej po miesiącu (3357), ani oferować innego towaru na wymianę zamiast uszkodzonego (3356). Jeśli chodzi o odstąpienie od umowy, sprzedawca nie może stawiać warunku, że towar musi być zwrócony w nienaruszonym opakowaniu (3305) ani że klient odsyła go na swój własny koszt (3426).
Więcej nowych klauzul wraz z komentarzem można znaleźć na stronie Trusted Shops.
Stosowanie przez przedsiębiorców niedozwolonych klauzul może zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, za co grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego przychodu firmy.
Podobne aktualności
31 mln zł kary dla Amazona od UOKiK
Prezes UOKiK nałożył karę na Amazona za wprowadzanie konsumentów w błąd. Nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw – to kwestionowane praktyki.
Zarzuty UOKiK wobec Vectry
Operator podwyższał klientom opłaty abonamentowe powołując się na wskaźnik inflacji.
Dahua odwoła się od decyzji UOKiK
"Nie zgadzamy się z oceną postępowania" - oświadczyła spółka.