Globalne przychody ze sprzedaży smartfonów spadły w II kw. 2023 r. o 8 proc. rok do roku i 15 proc. kwartał do kwartału, znacznie poniżej 90 mld dol. To najniższy wynik w drugim kwartale od 2020 r. – według Counterpoint Research.

Powodem były mniejsze o 9 proc. r/r wolumeny dostaw, podczas gdy średnia cena smartfona urosła jedynie o 1 proc., co wynika głównie z sezonowości.

Apple bierze 85 proc. zysku z całego rynku

Zysk operacyjny ze sprzedaży smartfonów także poszedł w dół, o 3 proc. r/r i 27 proc. kw/kw, do mniej niż 13 mld dol.

Apple miał największy udział w rentowności: do niego trafiło 85 proc. globalnych profitów, w porównaniu z 84 proc. w I kw. br. oraz 81 proc. w II kw. ub.r.

Firma była numerem 1 na światowym rynku także pod względem udziału w obrotach (45 proc.), mimo że przychody z iPhone’ów spadły o 2 proc. r/r (wolumeny o 3 proc.).

Będzie większa sprzedaż i zyski

Trend w kierunku modeli premium prawdopodobnie będzie kontynuowany. Producenci sprzętu ze średniej półki celują obecnie w najwyższy segment, a marki premium chcą sprzedawać więcej najdroższych urządzeń. W rezultacie zarówno globalne przychody ze smartfonów, jak i zyski operacyjne powinny poprawić się począwszy od drugiej połowy 2023 r. – przewiduje Counterpoint Research.