Ryzyko dla rynku notebooków po „szokująco wysokim wzroście”
Popyt na notebooki w IV kw. 2020 r. był najwyższy w historii. Sprzedawcy powinni jednak być gotowi na trudniejsze czasy - ostrzega analityk.
Sprzedaż w IV kw. 2020 r. zwiększyła się o 54 proc. r/r.
Notebooki mocno zyskały na popularności z powodu pracy i nauki w domu. W IV kw. 2020 r. sprzedaż wobec analogicznego okresu poprzedniego roku zwiększyła się o 54 proc. – według Strategy Analytics. Na znaczeniu zyskuje model wielu urządzeń w jednym domu.
Szokujące wzrosty producentów
„Każdy producent odnotował szokująco wysoki wzrost dostaw notebooków w ciągu kwartału, za tymi liczbami krył się interesujący trend. Liczba sprzedanych modeli gamingowych i chromebooków była bardzo duża. Wciąż jest kontynuowana nauka zdalna, a konsumenci szukający rozrywki przed chłodnymi zimowymi miesiącami, skorzystali z atrakcyjnych ofert w okresie świątecznym. Lenovo umieściło te trendy na szczycie zaspokajania silnego popytu komercyjnego, zostając liderem na rynku” – mówi analityk Chirag Upadhyay.
Będzie problem z dostawami, wzrosną koszty
Są też jednak gorsze wieści dla sprzedawców. W 2021 r. nadal będą problemy z dostępnością sprzętu.
„Obciążenie łańcucha dostaw i rosnące koszty komponentów pozostaną głównym problemem, ponieważ oczekuje się, że popyt pozostanie wysoki w 2021 r.” – mówi Eric Smith, dyrektor Connected Computing w Strategy Analytics.
Trzeba być gotowym na najtrudniejsze sytuacje
Sprzedawcy powinni liczyć się również z ryzkiem spowolnienia gospodarczego w efekcie pandemii.
„Świat nadal znajduje się w niepewnej sytuacji, jeśli chodzi o kontrolowanie rozprzestrzeniania się Covid-19. Dostawcy muszą być przygotowani na najtrudniejsze sytuacje, jeśli zamówienia zmniejszą się wraz ze spadkiem PKB i innymi okresami niepewności na rynku” – dodaje dyrektor.
Najwięksi producenci na rynku notebooków mln szt. (dane wstępne)
Producent | Dostawy w IV kw. 2020 r. | Dostawy w 2020 r. | Dostawy w IV kw. 2019 r. | Dostawy w 2019 r. | Wzrost w IV kw. 2020 r. | Wzrost w 2020 r. | ||
Lenovo | 17,9 | 54,9 | 12,1 | 44,2 | 47% | 24% | ||
HP | 15,8 | 52,2 | 9,6 | 37,5 | 64% | 39% | ||
Dell | 11,5 | 35,4 | 7,0 | 27,7 | 65% | 28% | ||
Apple | 6,3 | 19,7 | 4,0 | 15,7 | 58% | 26% | ||
Acer | 5,6 | 16,5 | 3,5 | 12,4 | 59% | 33% | ||
Inni | 12,7 | 48,1 | 9,0 | 34,8 | 40% | 38% | ||
W sumie | 69,7 | 226,8 | 45,3 | 172,3 | 54% | 32% | ||
Udziały w rynku notebooków (dane wstępne) | ||||||||
Producent | Udział w rynku w IV kw. 2020 r. | Udział w 2020 r. | Udział w rynku w IV kw. 2019 r. | Udział w 2019 r. | ||||
Lenovo | 25,6% | 24,2% | 26,8% | 25,7% | ||||
HP | 22,6% | 23,0% | 21,2% | 21,8% | ||||
Dell | 16,6% | 15,6% | 15,4% | 16,1% | ||||
Apple | 9,1% | 8,7% | 8,8% | 9,1% | ||||
Acer | 8,0% | 7,3% | 7,7% | 7,2% | ||||
Inni | 18,2% | 21,2% | 20,0% | 20,2% | ||||
W sumie | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | ||||
Dostawy notebooków według systemu operacyjnego
(dane wstępne w mln szt.)
System operacyjny | Dostawy w IV kw. 2020 r. | Dostawy w 2020 r. | Dostawy w IV kw. 2019 r. | Dostawy w 2019 r. | Wzrost w IV kw. 2020 r. | Wzrost w. 2020 r. | |||
Windows | 51,1 | 170,6 | 35,6 | 135,9 | 43% | 26% | |||
Chrome | 11,4 | 33,7 | 4,9 | 18.2 | 133% | 86% | |||
MacOS | 6,3 | 19,7 | 4,0 | 15.7 | 58% | 26% | |||
Inni | 0,9 | 2,7 | 0,7 | 2.5 | 26% | 8% | |||
W sumie | 69,7 | 226,8 | 45,3 | 172.3 | 54% | 32% | |||
Udziały systemów operacyjnych w rynku notebooków (dane wstępne) | |||||||||
System operacyjny | Udział w rynku w IV kw. 2020 r. | Udział w 2020 r. | Udział w rynku w IV kw. 2019 r. | Udział w 2019 r. | |||||
Windows | 73,3% | 75,2% | 78,7% | 78,9% | |||||
Chrome | 16,4% | 14,9% | 10,9% | 10,5% | |||||
MacOS | 9,1% | 8,7% | 8,8% | 9,1% | |||||
Inni | 1,3% | 1,2% | 1,6% | 1,5% | |||||
W sumie | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Podobne aktualności
W magazynach nadal jest za dużo komputerów
Dopiero w II kw. 2023 r. można spodziewać się normalizacji - przewiduje CEO jednego z największych producentów.
Tablety: dwie marki są najbardziej odporne na spadki
Na idącym w dół rynku (-16 proc. w III kw. br.) kluczową umiejętnością dla producentów będzie pokonanie presji inflacyjnej.