Rynek PC: „pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł nową falę problemów”
Początek roku ujawnił szereg negatywnych zjawisk na rynku PC. Jednak przewidywania w długim terminie są dobre - według Canalys.
Baza komputerów będących w użyciu w ciągu 2 lat powiększyła się o 150 mln szt. Duża fala wymiany jest nieunikniona – zdaniem analityków.
Światowe przychody ze sprzedaży komputerów wzrosły o ponad 15 proc. w I kw. 2022 r., mimo spadku dostaw o 3 proc. r/r (80,1 mln szt.) – ustalił Canalys. To jednak pierwszy dołek na wolumenach od I kw. 2020 r.
Powodem są „poważne zawirowania geopolityczne” (pod tym określeniem kryje się zapewne wojna) i słabnący popyt konsumencki.
Dostawy notebooków i desktopów od I kw. 2020 r. do I kw. 2022 r.
Mniej laptopów, więcej desktopów
Dostawy notebooków w I kw. br. zmniejszyły się o 6 proc. (63,2 mln szt.), ale liczba komputerów stacjonarnych wzrosła o 13 proc. (16,8 mln szt.).
Przychody ze sprzedaży PC osiągnęły w I kw. br. sumę 70 mld dol., ponieważ ceny nadal rosły na rynku pozbawionym podaży, a apetyt konsumentów na droższe komputery stale rósł.
Fala problemów
Tym niemniej na początku roku ujawniło się szereg negatywnych zjawisk.
„Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł nową falę problemów na rynku komputerów osobistych” – komentuje Ishan Dutt, starszy analityk w Canalys. Wylicza szereg problemów.
„Światowe wstrząsy miały negatywny wpływ zarówno na popyt, jak i podaż, uderzając w branżę w czasie, gdy zakupy konsumenckie i edukacyjne w naturalny sposób zwolniły po ubiegłorocznych wzlotach. Wojna na Ukrainie zwiększyła inflację na głównych rynkach, podnosząc ceny surowców. Równolegle blokady związane z Covid-19 w najważniejszych chińskich miastach, takich jak Shenzhen i Szanghaj, stworzyły nowe wąskie gardła w produkcji i dystrybucji” – twierdzi analityk.
Jego zdaniem bez jasnego harmonogramu, kiedy te problemy zostaną rozwiązane, a także biorąc pod uwagę ryzyko pojawienia się innych „czarnych łabędzi”, branża musi być przygotowana na stawienie czoła nowym wyzwaniom.
W długiej perspektywie będzie dobrze
Tym niemniej stwierdzono, że możliwości na rynku PC w długiej perspektywie pozostają duże, bo ma on mocne fudamenty ze względu na potrzebę posiadania i używania komputerów.
Otóż obecnie ludzie korzystają ze swoich komputerów częściej, dłużej i wykorzystują je do większej liczby zadań niż wcześniej. Co istotne, ostatnie dwa lata znacznie rozszerzyły zainstalowaną bazę, dodając do niej ponad 150 mln notebooków i desktopów w latach 2019-2021.
„Nawet jeśli klienci są zmuszeni do opóźniania zakupów z powodu rosnących cen w krótkim okresie, duża fala odświeżania urządzeń jest nieunikniona, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że ponad 50 proc. aktywnych urządzeń ma więcej niż cztery lata” – uważa Rushabh Doshi, główny analityk Canalys.
Można liczyć na zakupy firm i większe obroty
Zdaniem analityka popyt komercyjny utrzyma się w 2022 r. na wysokim poziomie, choć słabną zakupy konsumenckie i edukacyjne.
„Wznowienie aktywności w miejscu pracy na poziomie zbliżonym do tego sprzed pandemii, w połączeniu z pracownikami hybrydowymi i zdalnymi wymagającymi komputerów o wyższej specyfikacji w celu zwiększenia produktywności oznacza, że wydatki biznesowe na IT pozostaną podwyższone w 2022 roku” – twierdzi Rushabh Doshi.
Lenovo po spadku, ale na czele
Lenovo pozostało producentem nr 1 na rynku PC w I kw. 2022 r. z dostawami 18,2 mln szt., co oznacza roczny spadek o 10 proc.
HP utrzymało drugie miejsce, jednak odnotowując największy spadek wśród pięciu głównych marek (o 18 proc.
Dell, który uplasował się na trzecim miejscu, osiągnął niezły wzrost o 6 proc.
Warto odnotować, że Asus wskoczył do pierwszej piątki producentów PC po raz pierwszy od III kw. 2017 r.
Najwięksi dostawcy PC w I kw. 2022 r.
Podobne aktualności
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.
PC z AI osiągną 40 proc. udziału w rynku w 2025 r.
Nowy rodzaj urządzeń zapewni partnerom znaczny wzrost - twierdzą analitycy.
Stacje robocze PC wychodzą z dołka
Po spadku o blisko 9 proc. w ub.r. kilka istotnych czynników pomoże zwiększyć sprzedaż w 2024 roku - według prognozy.