Euro-net, właściciel sieci RTV Euro AGD i e-sklepu euro.com.pl, zakończył 2021 r. dwucyfrowym wzrostem sprzedaży i ponad 11 mld zł przychodów. Zysk netto spadł jednak o 7,5 proc. proc., co spółka wyjaśnia dodatkowym kosztem podatku od sprzedaży detalicznej, który obciążył wynik detalisty po raz pierwszy (nowa danina jest pobierana od obrotu w sklepach stacjonarnych).

Wybrane wyniki finansowe Euro-Net w 2021 r. i 2020 r.

Źródło: sprawozdanie finansowe spółki

Spółka nie ujawniła, jaką część obrotu osiągnęła poprzez stacjonarną sprzedaż w 2021 r. Natomiast według raportu finansowego wysokość podatków i opłat w kosztach działalności operacyjnej wzrosła prawie 5-krotnie wobec 2020 r., do ponad 65 mln zł wobec niecałych 14 mln zł rok wcześniej.

Prawie 7 tys. pracowników

W 2021 r. przeciętne zatrudnienie w Euro-net było podobne jak w 2020 r. i utrzymało się na poziomie ok. 6,9 tys. etatów. Jednak koszty wynagrodzeń wzrosły z 482,1 mln zł do 519,2 mln zł.

3,6 mln zł wynagrodzeń dla zarządu
W 2021 r. członkom zarządu spółki wypłacono w sumie 3,6 mln zł wynagrodzeń.

Spółka informuje, iż w 2021 r. nadal realizowała strategię wielokanałowości, rozwijając sprzedaż internetową i telefoniczną, a także usługi transportowe, serwisowe, finansowe i ubezpieczeniowe. Ponad 90 proc. przychodów i zakupów jest realizowanych w złotówkach.

13 nowych sklepów, 3 zamknięte w 2021 r.

W ub.r. RTV Euro AGD otworzyło 13 nowych sklepów: w Kościerzynie, Pszczynie, Dęblinie, Łęcznej, Działdowie, Iławie, Piszu, Pleszewie, Poznaniu, Nowej Soli, Szamotułach, Gorzowie i Świdninie.

Zamknięte zostały placówki w Katowicach, Szczecinie i Gorzowie. Te decyzje wyjaśniono oceną potencjału i prognozowanych wyników finansowych sklepów.

Ostatecznie na koniec grudnia 2021 r. liczba sklepów sieci RTV Euro AGD zwiększyła się ze 305 do 315 w 208 miejscowościach Polski.

W planie rozwój sieci

Jak podaje spółka w sprawozdaniu, planowana jest dalsza rozbudowa sieci sprzedaży, zarówno w miastach, gdzie są sklepy sieci, jak i w nowych lokalizacjach.

Euro-net zamierza także skoncentrować się na poprawie funkcjonowania najważniejszych procesów firmy, zwłaszcza sprzedażowych i logistycznych.

Łańcuchy dostaw wytrzymują wojenną zawieruchę

Jak zapewnia Euro-net, wojna na Ukrainie nie ma istotnego wpływu na działalność spółki, ponieważ detalista nie prowadził sprzedaży do Rosji, Białorusi i na Ukrainę. Nie nastąpił również zauważalny wpływ tej sytuacji na łańcuchy dostaw towarów będących w ofercie. Jak jednak zauważono, nie da się teraz przewidzieć przyszłych skutków.

Dwa postępowania ws. VAT

Jak podaje Euro-net, wobec spółki toczą się dwa postępowania dotyczące rozliczeń VAT za okres od marca do września 2013 r. oraz od października 2013 r. do kwietnia 2014 r.

W postępowaniu za miesiące od marca do września 2013 r. spółka złożyła skargę od wyroku WSA do NSA i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy.

W postępowaniu za okres październik 2013 r. – kwiecień 2014 r. w I kw. 2022 r. warszawska Izba Administracji Skarbowej podtrzymała decyzję mazowieckiego UCS, w której zakwestionowano prawidłowość części rozliczeń spółki w zakresie VAT. Euro-net nie zgadza się z decyzjami skarbówki, postępowanie będzie miało dalszy ciąg przed sądem administracyjnym.