Euro-net zwiększył sprzedaż w 2022 r. o 1,3 proc., do 11,37 mld zł, co oznacza przychody o ok. 140 mln zł większe niż w 2021 r. Spółka podkreśla, że pomimo spowolnienia na rynku zwiększyła sprzedaż w porównaniu z wysoką bazą w 2021 r. i 2020 r. (czyli z czasem pandemicznego boomu na elektronikę). Spadły jednak zyski. Marża ze sprzedaży wyniosła 2,56 proc. Wynik netto zmniejszył się o blisko 35 proc. r/r.

Wybrane dane finansowe Euro-net za rok 2022 oraz rok 2021 (w PLN)


Rok 2022Rok 2021Różnica
Przychody netto ze sprzedaży11 371 332 399,3811 229 574 939,811,3%
Zysk ze sprzedaży291 465 915,27380 769 243,14-23,5%
Marża2,56%3,39%-0,83 pkt
Zysk operacyjny265 364 316,17354 780 365,47-25,2%
Zysk netto180 963 862,13277 356 765,98-34,7%

Źródło: sprawozdanie finansowe spółki

Właściciel RTV Euro AGD oraz e-sklepów euro.com.pl i OleOle.pl największy obrót w 2022 r. osiągnął na sprzedaży towarów (9,8 mld zł), a w drugiej kolejności na usługach reklamowych, które przyniosły ponad 1 mld zł w ub.r.

Źródło: sprawozdanie finansowe spółki

Koszty w górę

W ub.r. wzrosły koszty. Na działalności operacyjnej w sumie o ponad 2 proc. (o ponad 230 mln zł), do 11,079 mld zł. W tym koszty wynagrodzeń, nie licząc ubezpieczeń społecznych, zwiększyły się o 7 proc., do blisko 559 mln zł.

W 2022 r. przeciętna liczba osób zatrudnionych na etatach wyniosła 7159 i była większa niż w 2021 r. (6890).

Wydatki na usługi obce w 2022 r. urosły o 25 proc. r/r, do ponad 823 mln zł, a na materiały i energię o ponad 40 proc., do ponad 107 mln zł.

Ponad 4-krotnie poszły w górę koszty finansowe (m.in. odsetki) do blisko 39 mln zł.

Omni-channel i rozwój usług

Spółka informuje, że w 2022 r. realizując strategię wielokanałowości nadal rozwijała sprzedaż internetową i telefoniczną, realizowała strategię rozwoju usług, rozwijając wprowadzone w poprzednich latach usługi transportowe, serwisowe, finansowe i ubezpieczeniowe.

Planowana jest dalsza rozbudowa sieci sprzedaży poprzez otwieranie sklepów i rozwój pozostałych kanałów sprzedaży.

Na koniec grudnia 2022 r. sieć RTV Euro AGD powiększyła się do 327 sklepów wobec 315 w końcu 2021 r. W ub.r. otwarto 15 placówek, a zamknięto 3.

Przewiduje się w 2023 r. bardzo dobry poziom wskaźników finansowych Spółki dzięki kontynuacji działań założonych w latach poprzednich, czego rezultatem jest umocnienie się w 2022 roku na pozycji lidera w sprzedaży detalicznej w Polsce – ściśle skoncentrowanego na branży elektroniki użytkowej” – stwierdza zarząd w sprawozdaniu.

Dwa postępowania ws. VAT

Euro-net informuje, iż wobec spółki toczą się dwa postępowania dotyczące rozliczeń VAT-u za okresy od marca do września 2013 r. oraz od października 2013 r. do kwietnia 2014 r.

W pierwszym z tych postępowań spółka złożyła skargę do NSA od wyroku WSA i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy.

W drugim w 2022 r. WSA w całości uchylił zaskarżoną decyzję dyrektora Izby Skarbowej i poprzedzającą ją decyzję dyrektora UCS. Umorzył postępowanie administracyjne wobec spółki. Dyrektor Izby Skarbowej złożył jednak skargę do NSA na ten wyrok.