Euro-net: 11,37 mld zł sprzedaży, spadek zysku
W 2022 r. właściciel sieci RTV Euro AGD osiągnął wyższą sprzedaż niż w czasie pandemicznego boomu, wyraźnie spadł natomiast zysk.
Na koniec grudnia 2022 r. sieć RTV Euro AGD powiększyła się do 327 sklepów wobec 315 w końcu 2021 r.
Euro-net zwiększył sprzedaż w 2022 r. o 1,3 proc., do 11,37 mld zł, co oznacza przychody o ok. 140 mln zł większe niż w 2021 r. Spółka podkreśla, że pomimo spowolnienia na rynku zwiększyła sprzedaż w porównaniu z wysoką bazą w 2021 r. i 2020 r. (czyli z czasem pandemicznego boomu na elektronikę). Spadły jednak zyski. Marża ze sprzedaży wyniosła 2,56 proc. Wynik netto zmniejszył się o blisko 35 proc. r/r.
Wybrane dane finansowe Euro-net za rok 2022 oraz rok 2021 (w PLN)
Rok 2022 | Rok 2021 | Różnica | |
Przychody netto ze sprzedaży | 11 371 332 399,38 | 11 229 574 939,81 | 1,3% |
Zysk ze sprzedaży | 291 465 915,27 | 380 769 243,14 | -23,5% |
Marża | 2,56% | 3,39% | -0,83 pkt |
Zysk operacyjny | 265 364 316,17 | 354 780 365,47 | -25,2% |
Zysk netto | 180 963 862,13 | 277 356 765,98 | -34,7% |
Źródło: sprawozdanie finansowe spółki
Właściciel RTV Euro AGD oraz e-sklepów euro.com.pl i OleOle.pl największy obrót w 2022 r. osiągnął na sprzedaży towarów (9,8 mld zł), a w drugiej kolejności na usługach reklamowych, które przyniosły ponad 1 mld zł w ub.r.
Źródło: sprawozdanie finansowe spółki
Koszty w górę
W ub.r. wzrosły koszty. Na działalności operacyjnej w sumie o ponad 2 proc. (o ponad 230 mln zł), do 11,079 mld zł. W tym koszty wynagrodzeń, nie licząc ubezpieczeń społecznych, zwiększyły się o 7 proc., do blisko 559 mln zł.
W 2022 r. przeciętna liczba osób zatrudnionych na etatach wyniosła 7159 i była większa niż w 2021 r. (6890).
Wydatki na usługi obce w 2022 r. urosły o 25 proc. r/r, do ponad 823 mln zł, a na materiały i energię o ponad 40 proc., do ponad 107 mln zł.
Ponad 4-krotnie poszły w górę koszty finansowe (m.in. odsetki) do blisko 39 mln zł.
Omni-channel i rozwój usług
Spółka informuje, że w 2022 r. realizując strategię wielokanałowości nadal rozwijała sprzedaż internetową i telefoniczną, realizowała strategię rozwoju usług, rozwijając wprowadzone w poprzednich latach usługi transportowe, serwisowe, finansowe i ubezpieczeniowe.
Planowana jest dalsza rozbudowa sieci sprzedaży poprzez otwieranie sklepów i rozwój pozostałych kanałów sprzedaży.
Na koniec grudnia 2022 r. sieć RTV Euro AGD powiększyła się do 327 sklepów wobec 315 w końcu 2021 r. W ub.r. otwarto 15 placówek, a zamknięto 3.
„Przewiduje się w 2023 r. bardzo dobry poziom wskaźników finansowych Spółki dzięki kontynuacji działań założonych w latach poprzednich, czego rezultatem jest umocnienie się w 2022 roku na pozycji lidera w sprzedaży detalicznej w Polsce – ściśle skoncentrowanego na branży elektroniki użytkowej” – stwierdza zarząd w sprawozdaniu.
Dwa postępowania ws. VAT
Euro-net informuje, iż wobec spółki toczą się dwa postępowania dotyczące rozliczeń VAT-u za okresy od marca do września 2013 r. oraz od października 2013 r. do kwietnia 2014 r.
W pierwszym z tych postępowań spółka złożyła skargę do NSA od wyroku WSA i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy.
W drugim w 2022 r. WSA w całości uchylił zaskarżoną decyzję dyrektora Izby Skarbowej i poprzedzającą ją decyzję dyrektora UCS. Umorzył postępowanie administracyjne wobec spółki. Dyrektor Izby Skarbowej złożył jednak skargę do NSA na ten wyrok.
Podobne aktualności
Kontrakt RTV Euro AGD ze spółką Asbisu
"To dla nas ważny etap w ekspansji na rynku europejskim" - twierdzi CEO.
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko właścicielom sklepów RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert
W ocenie urzędu mogło dojść do trwającej blisko 10 lat zmowy cenowej sieci z elektroniką i importera ekspresów Jura.