Euro-net: 11,37 mld zł sprzedaży, spadek zysku
W 2022 r. właściciel sieci RTV Euro AGD osiągnął wyższą sprzedaż niż w czasie pandemicznego boomu, wyraźnie spadł natomiast zysk.
Na koniec grudnia 2022 r. sieć RTV Euro AGD powiększyła się do 327 sklepów wobec 315 w końcu 2021 r.
Euro-net zwiększył sprzedaż w 2022 r. o 1,3 proc., do 11,37 mld zł, co oznacza przychody o ok. 140 mln zł większe niż w 2021 r. Spółka podkreśla, że pomimo spowolnienia na rynku zwiększyła sprzedaż w porównaniu z wysoką bazą w 2021 r. i 2020 r. (czyli z czasem pandemicznego boomu na elektronikę). Spadły jednak zyski. Marża ze sprzedaży wyniosła 2,56 proc. Wynik netto zmniejszył się o blisko 35 proc. r/r.
Wybrane dane finansowe Euro-net za rok 2022 oraz rok 2021 (w PLN)
Rok 2022 | Rok 2021 | Różnica | |
Przychody netto ze sprzedaży | 11 371 332 399,38 | 11 229 574 939,81 | 1,3% |
Zysk ze sprzedaży | 291 465 915,27 | 380 769 243,14 | -23,5% |
Marża | 2,56% | 3,39% | -0,83 pkt |
Zysk operacyjny | 265 364 316,17 | 354 780 365,47 | -25,2% |
Zysk netto | 180 963 862,13 | 277 356 765,98 | -34,7% |
Źródło: sprawozdanie finansowe spółki
Właściciel RTV Euro AGD oraz e-sklepów euro.com.pl i OleOle.pl największy obrót w 2022 r. osiągnął na sprzedaży towarów (9,8 mld zł), a w drugiej kolejności na usługach reklamowych, które przyniosły ponad 1 mld zł w ub.r.
Źródło: sprawozdanie finansowe spółki
Koszty w górę
W ub.r. wzrosły koszty. Na działalności operacyjnej w sumie o ponad 2 proc. (o ponad 230 mln zł), do 11,079 mld zł. W tym koszty wynagrodzeń, nie licząc ubezpieczeń społecznych, zwiększyły się o 7 proc., do blisko 559 mln zł.
W 2022 r. przeciętna liczba osób zatrudnionych na etatach wyniosła 7159 i była większa niż w 2021 r. (6890).
Wydatki na usługi obce w 2022 r. urosły o 25 proc. r/r, do ponad 823 mln zł, a na materiały i energię o ponad 40 proc., do ponad 107 mln zł.
Ponad 4-krotnie poszły w górę koszty finansowe (m.in. odsetki) do blisko 39 mln zł.
Omni-channel i rozwój usług
Spółka informuje, że w 2022 r. realizując strategię wielokanałowości nadal rozwijała sprzedaż internetową i telefoniczną, realizowała strategię rozwoju usług, rozwijając wprowadzone w poprzednich latach usługi transportowe, serwisowe, finansowe i ubezpieczeniowe.
Planowana jest dalsza rozbudowa sieci sprzedaży poprzez otwieranie sklepów i rozwój pozostałych kanałów sprzedaży.
Na koniec grudnia 2022 r. sieć RTV Euro AGD powiększyła się do 327 sklepów wobec 315 w końcu 2021 r. W ub.r. otwarto 15 placówek, a zamknięto 3.
„Przewiduje się w 2023 r. bardzo dobry poziom wskaźników finansowych Spółki dzięki kontynuacji działań założonych w latach poprzednich, czego rezultatem jest umocnienie się w 2022 roku na pozycji lidera w sprzedaży detalicznej w Polsce – ściśle skoncentrowanego na branży elektroniki użytkowej” – stwierdza zarząd w sprawozdaniu.
Dwa postępowania ws. VAT
Euro-net informuje, iż wobec spółki toczą się dwa postępowania dotyczące rozliczeń VAT-u za okresy od marca do września 2013 r. oraz od października 2013 r. do kwietnia 2014 r.
W pierwszym z tych postępowań spółka złożyła skargę do NSA od wyroku WSA i oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy.
W drugim w 2022 r. WSA w całości uchylił zaskarżoną decyzję dyrektora Izby Skarbowej i poprzedzającą ją decyzję dyrektora UCS. Umorzył postępowanie administracyjne wobec spółki. Dyrektor Izby Skarbowej złożył jednak skargę do NSA na ten wyrok.
Podobne aktualności
Euro-net odwoła się do sądu od 10 mln zł kary
"Spółka całkowicie nie zgadza się z nieprawomocną decyzją" - komunikuje przedstawiciel firmy.
Euro-net utrudniał przeszukanie UOKiK. 10 mln zł kary
Usunięto dowody, które mogły świadczyć o niedozwolonym ustalaniu cen - utrzymuje urząd.