Microsoft jest ostatnio najczęściej wykorzystywaną marką w atakach phishingowych. Aż w 1/3 wszystkich ataków cyberprzestępcy podszywali się pod giganta z Redmond – informuje Check Point Research.

Markę firmy wykorzystano w 33 proc. stwierdzonych prób phishingu. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu do II kw. 2023 r., (14 proc., pierwszy był Walmart – 39 proc.).

Jak wynika z raportu Check Pointa, cyberprzestępcy najchętniej podszywają się pod firmy IT. W Top 10 są też podmioty finansowe i kurierskie.

10 najczęściej wykorzystywanych marek w atakach phishingowych w IV kwartale 2023 r.

  1. Microsoft (33%)
  2. Amazon (9%)
  3. Google (8%)
  4. Apple (4%)
  5. Wells Fargo (3%)
  6. LinkedIn (3%)
  7. Home Depot (3%)
  8. Facebook (3%)
  9. Netflix (2%)
  10. DHL (2%)

Źródło: Check Point Research

AI ułatwia przestępcom czarną robotę

Jak stwierdzono, obecnie nawet cyberprzestępcy z ograniczoną wiedzą informatyczną mogą naśladować wiadomości i witryny popularnych marek, aby oszukiwać klientów i przeprowadzać ataki socjotechniczne.

W związku z powszechnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji możemy spodziewać się w tym roku większej liczby kampanii phishingowych, które w jeszcze większym stopniu będą nawiązywały od prawdziwej komunikacji firmowej” – ostrzega Omer Dembinsky, menedżer zespołu analizującego dane w Check Point Software.

Próby phishingu z wykorzystaniem marek IT, wykryte przez Check Pointa